tisdag 21 oktober 2008

Snörvel Snyt och slitande hosta.

Urk så trött jag är...ingen vidare mängd av sömntimmar inatt.
Julia är sjuk, hostig och snorig, om hon bara varit täppt i näsan hade jag inte lyft så mycket på ögonbrynen för det har man ju förstått nu att det är vardagsmat i en småbarnsfamilj.
Men hon hostar sönder sina små lungor snart, det rycker och sliter i dom, och halsen låter som det bränner när hon hostar som om hon varit cigarrrökare i 76 år. Det rosslar som bara den när hon ligger där och andas.
Stackars lilla loppan.
Så inatt har hon varit mer vaken än sovande, mestadels med sin lilla hand i min och i min famn, halvsittande. Och jag har då rakt inte sovit. De stunder hennes ögonlock fallit ned och och hon låter som en smattermaskin i luftrören, då sitter jag där, klarvaken, lyssnar, lugnar....
Vi fick åka till barnmedicin igen, träffa Dr Bengt, han var trevlig och konstaterade att det var en förfärlig hosta hon har, svalget såg fint ut, det var bra, inget svullet, men det sitter i rören.
Och eftersom man inte får ge hostmedicin till så små, faktkist knappast förens dom är 6 år gamla, så är det enda som kan hjälpa att ge henne alvedon, så att det inte bränner och river när hon försöker hosta upp slemmet, så att hon åtminstone får en chans att försöka få upp det, för som det är nu lägger hon av mitt i, och så sitter slemmet där. Och så ännu en omgång med Nezeril. Stackars barn, jag är ju emot läkemedel till mig själv och ska man tvinga i henne...

Nu sover hon iallafall igen, under sina clowner i sängen. Mitt senastre fynd på Blocket. Den älskade och vackra clownmobilen från Babyfehn med sina färgglada mjuka clowner, hon älskar den redan. Trötta lilla Julia, får bli en extra Nalle Puh saga när hon vaknat, för den lilla runda klumpiga och rultiga björnen kan man inte heller sluta att älska.

/ Mamma

Inga kommentarer: