onsdag 17 december 2008

Våran Knubbiga Ljuvliga Julia


Äntligen ett besök på vår nya bvc Munkebäck och Bodil som vägde lilla Julia.
7600 gram på pricken och 65 cm lång...
Att hon inte vägde mer berodde nog på nattens kräk-show. Stackars barn vad hon kräktes.
Kl 22 kom allt från kl 18 och framåt, och det var mycket, hon hostade så hon kräktes och det stod som en fontän ur henne, jag slet upp henne ur sängen och då kom det lika mycket till. Uppskattninsgvis flera deciliter om inte mer, hon stod i pölar av kräks vårat lilla pyre. STod där med sina barfota fötter innan jag fick in henne i badrummet. Tvättade henne ren, bytte våra lakan, hennes lakan och snutte blev fulla, pratade lite och nattade igen, med amning....Tio minuter senare händer samma sak, jag hör att det låter, rusar in och det bara sprutar ur munnen på henne, lika mycket, var kom det ifrån, Stackars lilla Julia..
Samma visa, tvätta, byta och trösta, ta tempen och ringa sjukvårdsupplysningen denna gången...Med besked att ge henne inte nattmat som du brukar, försök att få henne att sova till kl två, kräks hon igen eller blir håglös och otröstlig, åk bums in till akuten..Hellre engång för mycket än en gång för lite sa damen.
Hon sov till halv 2, då fick hon lite mat men hon somnade ifrån, låg i min famn och sov någon timma innan jag la ned henne igen, lilla lealösa pyret, låg där och höll om, mitt arma barn varför kräks du?
Hon sov sen hela natten förutom lite gny, fram tills klockan ringde vid 08 och vi skulle ha lite morgonmys innan Bvc.
Idag har hon sovit ganska mycket men varit pigg och glad och suttit med mig i barnstolen i köket när jag pysslat där, vi har varit ute och gått i säkert tre timmar och klistrat julkort när hon lekte som en vilde i gåstolen..Men usch vilken natt, inte minst för henne. Att jag inte sover, det löser sig, på något vänster...
Kram från nattsuddaren.

1 kommentar:

Mamma till Linus och Wilma sa...

Åh, minns också Linus första kräksjuka..
Skönt att det gick bra ialla fall.