onsdag 18 februari 2009

Frökens nattliga rutin..ändrad?

Inatt vet jag inte vad det var med unga fröken.
Hon åt ingenting.
Eller mer korrekt, hon fick mat två gåmger men det var för jag var tvungen att bli av med lite och för att jag inbillade mig att hon var tvungen att äta.

Kl 1930 ca går vi ju och nattar denna unga fröken, varje kväll, som då oftast inte heller ens vill vara vaken längre. Jag tror att när hon blir äldre har vi lättare att få henne i säng i rimlig tid eftersom vi sedan hon var pyttepytte har haft den rutinen.
Vi pratar lite i sängen, sjunger lite och så får hon sin kvällsammning. Sen lägger vi oss med näsorna tätt, armen om, snuttefilten rätt placerad och så somnar hon till Vem kan segla förutan vid och Trolmors vaggvisa.

Oftas vaknar hon efter en timma men istället för att ta upp henne så går jag in och nattar om och det är inte så svårt, ibland krävs det lite bröst, men oftast bara närhet och napp, det hörs på gråten vilket utav dom det är.

Sen har hon sina "fasta" tider. Trodde jag. Hon vaknar oftas vid halv tio. Men somnar om. Sen kl 23 när vi oftast går och lägger oss. Men då vill hon bara ha en torr blöja och somnar om efter att ha gosat in sig i snuttisen igen. Sen vill hon ha mat några gånger på natten, eller napp. Det är olika liksom. Eller har varit. Tills inatt.

Hon har alltså inte vaknat mer än tre gånger, och ingen utav gångerna ville hon ha mat. Mina stackars brööööööst!
Kl 24 när jag äntligen damp i säng fick hon ren blöja eftersom hon vaknade av att hon låg och pruttade så hon gjordenr 2.
Men mat för att somna in ville hon inte ha, bara nappen.
Samma sak vid fyra (!!) , inget bröst bara napp. Och bara det att hon sov från kl 24 till 04 är en bedrift i sig kan jag lova. Vid två tiden ville inte mina bröst vara med längre så då fick jag mata henne i sömnen en snutt...
Vid halv sju, eller när Jonas alarm ringde, och han inte är värdlssnabbast på att stänga av, så vaknade hon och ville inte ens då ha någon mat..
Antingen var det bara tillfälligt just inatt eller så är det starten på att hon sjävmant på eget bevåg börjar göra sig av med nattmaten. Men hon har ju inte börjat amma mer på dagarna så jag får inte ihop ekvationen riktigt. Och smakisarna kan hon ju knappast bli mätt på, igår smakade hon när jag åt banan, och på kvällen fick hon en iskub morotspure...

Ska bli spännande inatt och se hur hon gör. Sova eller äta.
/Mamma

Inga kommentarer: