fredag 7 augusti 2009

En helt vanlig dag...

Fast ändå unik på något sätt. En helt vanlig dag med en liten tjej på dryga året, blir aldrig densamma dag efter dag.
Hon vaknar kl 07, sätter sig upp intill mig och bara dyker ned med huvudet, varning för dansk-skalle men mysigt ändå. En stor blöt puss är nästa överaskningsmoment men det är ju bara mysigt det med.
Blöjan som oftast inte bara innehåller kiss är väl dock mindre mysig men byts snabbt och på sätts pjamas för nu väntar morgonmys till Nyhetsmorgon en stund. Välling fixas, kaffe sätts på.
Strax efter åtta vill fröken sova lite igen och vi bäddar i vagnen med Pricken, vars öron snart är utslitn aoch hans kropp är som en långsmal ål, snutten och täcke och tar en promenad på altanen. Går man tvärt emot plankornas riktning så guppar vagnen extra mycket, solen värmer redan över taket och efter en stund sover prinsessan. Då har man en timma på sig som brukar fördelas på:
Röja upp i köket efter gårdagen om det inte är gjort, plocka ur diskmaskinen om den är nydiskad, bädda våra sängar och vädra ur, läsa mail och försöka hinna svara, plcoka fram dagens kläder till Julia, duka fram frukost till henne och mig som äts när hon vaknar. Välling och smörgås med smör till henne, lite banan, kaffe och yougurt med flingor till mig och frukst, ofast den andra halvan banan.
Ska det ringas samtal görs dom nu, ska det kollas upp saker på nätet görs det nu.
Igår när solen sked passade jag på att tvätta så det kan hänga utomhus att torka, finns inget bättre än utomhustorkad tvätt som doftar sköljmedel och sommar.
Idag ska det inte tvättas men bakas lite frukostbröd till imorgon då Robban och Kristina kommer ikväll..
När Julia vaknar är det mys, tvätt och påklädning, ut med leksaker och filt på altanen, på med solkräm och solhatt, läsa bok, viska i bunken, Julia bäddar ned dockan i vagnen (bokbussen) och pricken i sin egen urban. Alla ska ha det bra. jag får dockan, och myser man inte med docka på hennes sätt så trycker hon upp den ännu hårdare i famnen på mig, ska det mysas ska det göras rätt, fröken vet.
Igår plockade vi dom blåbär som hunnit mogna och medan jag hängde tvätten så åt Julia upp dom små goda bären och hjälpte mig sortera alla klädnypor i hinken. Dvs alla plockas ur, fipplas med, vänds och vrids och så plcokas dom i i hinken igen..
Igår var första dagen på hela veckan som vi inte tog en promenad, det var så hiskeligt varmt att altanen och skuggan som vi kan skapa där var att föredra, onsdags däremot då gick vi ned till centrum och hem..
Vi har en seg uppförsbacke hem. Mina benhinnor talar om det iallafall. Men frisk luft och motion är bra. Hur det blir i vinter med slippriga isvägar får vi lösa då, finns ju broddar att sätta under skorna.
Fredag..Veckan har gått fort. Helgen kommer försvinan i ett naffs. Och på måndag ska jag och Julia ta bilen och åka och hälsa på Minna och hennes familj i Jonsered, det är jättenära. Bara tio minuter bort. Det ser vi fram emot!!
En helt vanlig dag, är sällan en helt vanlig dag. Att vara med Julia är det bästa som finns, och inget blir ju som vanligt med denna ovanliga dam.
Kram Mamma

Inga kommentarer: