fredag 9 oktober 2009

Kattjäkel...och lite annat.

Det är ju knappt att man vill släppa ut kattjäkeln (arbetsnamn numera) utanför husets väggar på morgonen längre...
Nu när kylan satt in rejält så är det första han ger sig ut på jakt efter, små skogsmöss, och jaaadddåååå han är såååå duktig på att hitta dom stackarna.
Eller så är det någon annan som hittat dom och Simon som släpar hem dom och lägger dom promt framför altan dörren, vilket får till följd att varken jag eller Julias vagn sätter sin fot där förens Jonas kommer hem och kan skyffla upp stackaren , som då oftast saknar någon vital del, och lägger i soptunnan. (just en snygg begravningsplats)
Detta har nu inträffat allt för många morgnar, det får ju också till följd att inte ens Kattjäkeln får gå ut igen förens Jonas tagit bort musen för annars skulle stackarn sakna ännu flera kroppsdelar och det vill jag då rakt inte, speciellt inte som han myser så kärleksfullt med Julia mellan varven.
Men det är inte bara möss man hittar utanför altandörren, häromdagen låg där en gigantisk skata med uppsliten mage. Ovisst är dock om det var Simon som var mördaren, jag tror han hittar andras fångster och släpar hem, men som sagt, man vet aldrig. Fåglar har han ju tagit förr.

Så, nu ska ju Jonas vara borta tills söndag och hujedamig om Simon släpar hem möss som jag då rakt inte tänker ta hand om. (det skär i hela kroppen och jag kräks vid tanken)
TUR att då Julias mormor och Bonusmorfar kommer imorgon och ska hålla oss mörkrädda varelser sällskap i dagarna två!

Dock blir jag ensammen och allena ikväll, det blir spännande och se hur många skuggor jag nervöst ser eller hur många läskiga ljud det upenbarar sig i detta stora låtande hus..Och spännande att se hur det går med Julias sömn.

Sedan en månad har vi ju en ny rutin som fungerar så otroligt bra.
Jag eller Jonas ger henne välling i vår säng, där vi chillar, softar och myser innan sänggång, men själva läggningen tar numera Jonas (i 8 fall av 10, beroende på om det är ngt annat som är akutgöra i huset) Hon skriker som en galning när jag "lämnar över henne" men somnar oftast på fem minuter. Vilket hon då rakt inte gör med mig, för när jag nattar så ska hon hela tiden komma upp, sitta i knät och kramas och framför allt vägrar hon lägga sig utan att ha fått snutta på mig. (amma alltså)
Det sista håller vi på att vänja bort, men hon vägrar ju sluta..
Sen tar Jonas henne hela kvällen, de gånger hon vaknar till, allt från en gång till fem gånger, innan vi går och lägger oss vid halv elva elva. Därifrån tar jag henne och fram tills morgonen.
Detta fungerar super. Skulle jag gå in på kvällen, när hon bara vaknar för att nappen pluppat ut, så tror hon att hon ska få tutte och komma upp. Men går Jonas in så accepterar hon tom i vissa fall att ta lite välling ur flaskan och att sedan bara somna om..
Så, hur det nu ska gå när vi inte kan ha den rutinen blir spännande att se. Mina tuttar kommer väl hänga som elefantöron när Jonas kommer hem på söndag..:-)

Ska iallafall bli superroligt att föräldrarna kommer och håller oss sällskap. Dom kommer ju med en massa korv och kött och annat som dom varit i Örebro på Lithells och handlat idag åt oss. Och så hoppas vi på fint väder så vi kan ta långa rundan runt sjön med kaffekorg som avbrott.

kram Mamma

Inga kommentarer: