tisdag 9 februari 2010

Min köksa

Min lilla hjälpreda.
Hon är så duktig så. Vill alltid hjälpa till med det ena och det andra, och visst får hon, på sitt sätt.
Sedan ett tag så är det hon som plcokar ur bestickkorgen i diskmaskinen.
Ett i taget, och så ska jag säga vad allt heter.
idag började hon med egenheten, under stort fniss-anfall, att slicka på alla skedar... :-)


- Vadå, får jag inte slicka på den här heller??


- Två skedar mamma!!



Igår var vi på BVC för 18 månaders kontroll och vaccin mot påsskjuka, mässlingen och röda hund. Kan lugnt påstå att sprutan inte var poppis, dom andra gångerna har hon knappt reagerat, den här gången fanns det ingen hejd på ledsamheten. Desto bättre blev det inte när Magdalena skulle sätta på plåster. Ve och fasa. Våran lilla tjej avskyr plsåter, vid blotta åsynen av ett så gråter hon hjärtskärande, trots att dom har NallePuh på framsidan.

Fick ännu en gång en helt ny-gammal diagnos för hennes röda rumpa. Förra diagnosen i mellandagarna var fel (!!??) så istället för att vi tagit hand om utslagen har vi bara "bäddat" in dom...jäkla vikarier säger jag bara.
Så nu är vi tillbaka med Daktacort, igen, för vilken gång i ordningen har jag tappat bort.
Hon vägde iallafall....gasnka mycket :-)
och vi vet ju att det beror på hennes enorma vällingintag på nätterna. Men mat på dagarna är hon kanppt intresserad utav just nu men vi började med ny taktik from igår. Välling-ransonering nattetid. Det gick bra. Fast hon var hemskt arg när hon inte fick flaskan med v, utan bara den med vatten.
Hon klarade sig iaf på 3 full-flaskor från kl 18 till 07, vilket är superbra, mot förut normala 5 under samma tid.
Fördelen var också att nu var hon hungrig när vi åt frukost, och åt därmed upp hela portionen gröt, och smörgåsen, ngt som sker väldigt sällan annars.
Heja heja, hoppas det går likabra inatt.

kram Mamma M

1 kommentar:

Kerstin B sa...

Oj vilken välingtjej. Vår O var oxå det meninte riktigt i henes dimension. Vi lämnade O till farmor i två nätter på raken, vilket gjorde under. Nu äter han kl 18 å vid 6...Lycka till med vällingsavvänjningen. Jag skulle nog försöka att ta bort vattnet oxå för på natten sover man, känns som hon söker uppmärksamhet. Ops här kom en massa tycka utan att du bett om det men hoppas det är ok!
Kram