fredag 12 mars 2010

En bestämd fröken och äntligen trottoar-promenad!

Igår var första gången på flera månader som jag och Julia kunde gå med vagnen på trottoarerna här, och asfalten är synlig!
Vi slipper pulsa i snömodd och vallar och putta på den kilotunga vagnen så ryggen värker.
Vi såg popp-popp och Voff, men ingen Maaaaoooo.

Hon är för söt,hon kan vara lite purken för att hon för stunden inte får det hon vill (ofast handlar det om att jag inte ger henne nappen som hon skulle vilja ha i munnen 24 timmar om dygnet) men mitt i den där grinigheten kan hon avbryta sig och spricka upp i ett förtjusande: - Maaaaaooooooo!!
Om hon får syn på Simon. Våran hårboll här hemma. :-)

Att hon är bestämd är en underdrift. Hon är mycket bestämd med vad hon vill och inte, och testar oss mest hela tiden.
I förrgår hade vi vårt första "krit-krig" och jag tog raskt till Nanny-akutens goda råd. I minut på mattan i sitt rum per år som barnet är.
Vad det handlade om?
Fröken satt och ritade i godan ro med mig intill.
Plötsligt tycker hon att det är roligare att kasta alla kritor på golvet.
Det får man, OM man plockar upp efter sig och lägger tillbaka dom i asken när man inte ska rita mer.
För så stor är hon ju faktikst nu.
Men det ville inte fröken alls som under protest och högljudda -NÄÄÄÄÄÄÄJJJJJ verkligen vägrade.
Så vi satt där på köksgolvet med kritor och ask och ingenting hände men jag vägrade låta henne gå därifrån. Misstyck om ni vill men gränser måste man sätta någonstans och jag drog dom faktiskt där.
Totalt fick hon sitta på sin matta i sitt rum i två omgångar á nästan 2 minuter.
Efter varje omgång sa hon sitt "förlåt" (krama om och klapp på kinden) och jag förklarade sakligt varför jag låtit henne sitta där och att vi nu skulle plocka ihop kritorna.
Kritorna hamnade till slut i asken (svettig mamma-seger) men det tog drygt en halvtimma...

Idag är det fredag, det är ljusare och härligare på morgonen, inte så svårt (nåja) att gå upp och vi ska baka lite muffins och packa inför helgen.
Imorgon fyller brorstor 40 år och vi ska dit på kalas.

Kram Mamma Maja

Inga kommentarer: