måndag 22 mars 2010

Vikingabåt..? Nej vår altan har rasat.

Våran altan har rasat.
Eller rasat låter så brutalt, det är ju inte så att den ligger i en vedhög helt plötsligt och vi står som två frågetecken.
Den har sjunkit på mitten, ser ut som ett vikingaskepp eller en banan.
En bananbåt kanske...?

Vid kontakt med vårt försäkringsbolag där vi har en försäkring som McDonald hade gett namnet "Villa Extra Allt" så gavs beskedet att det gav inte ens en ynka krona.
Vi får ingen ersättning.

Varför den sjunkit kan man ju bara spekulera om men hur som haver så är det gjort.
Då vi bor i ett sutteränghus så står ju vår altan på höga plintar / pålar, och, som den byggtekniska i familjen säger:
- Bärlinan har brustit.

Kontentan i det hela är att vi måste riva den befintliga altanen på cdrygt 50 kvm, bygga ny, och helst före maj...
I April går det bort två helger för Norrköping, såtvå helger återstår.

Någon som är sugen på att hjäpa pappa J att snickra? God mat utlovas!!
All hjälp välkommen!!

Länsförsäkringars åsikt om vår altan då...
Jo, hade den rasat pga att snö rasat från våra yttertak (hustak) ned på ett eventuellt altantak, då hade vi fått ersättning, för altantaket.
Men om samma scenario händer utan ett altantak, vi har ju då inget, så sker ingenting.
Samma snö, samma hustak, samma snöras, men helt andra regler.
Så bygg för sjutton altantak...typ.
Ersätter altangolv som rasat pga snöras, eller snötyngd, trots att vi (pappa J) hållt efter taken, det gör man inte.

Ni som känner mig vet att jag kämpar tills jag stupar i sånna här frågor.
Jag gillar inte när man bråkar med mig.
Då bråkar jag tillbaka.
Konflikträdd är det sista jag är...
Så, nu har jag kontaktat Villaägarnas riksförbund och bett om vägledning.
Kanske blir det patrull även där, men dom kan iallafall ge råd och så har jag gjort vad jag kan, för så otroligt roligt att behöva lägga ut ca 30.000 på en altan som vi inte hade räknat med att behöva göra, det är det inte, faktiskt, det är riktigt tråkigt.
För att uttrycka det milt:
- Det är som en finne i rumpan på en cykelsemester i det mörkaste småland.
Och roligare, ja det kan man ha det.

/ Mamma Maja

Inga kommentarer: