tisdag 16 november 2010

Bullbak

Bagarna Stor & Liten i likadana förkläden.
- Din kavel mycket större mamma.

Världens Bästa Bullbagare Julia.

Den handknådade degen, degbunke får Julias diskbalja i hennes rum vara, det är den största degbunken vi har :-) Dessutom tillverkas ju alla, och då menar jag alla bakverk och brödbak här för hand, vi har varken elvisp eller hushållsassistent
(Önskar mig en vit kitchenaid...eller silver....)
Så man får lite armmuskler när det ska bakas.

Fröken Degätare.
- Jöja som Mollan.
Mollan och Mormor är en bok vi läser, dom bakar bullar och Mollan äter degen, Julia ålskar jäst bulldeg., att det inte alls är bra för magen är inget som bekommer fröken och jag har inte hjärta att ta ifrån henne det goda nöjet.

- Mums!

- Hihi....lite till.


Av den stackars degbiten som är kvar får Julia göra sina egna bullar, idag blev det fyra stycken.
Hon lägger på smör, socker och kardemumma och så rullar jag ihop och skär.

Djup koncentration på fröken.

Just nu står dom och jäser klart på badrumsgolvets golvvärme, blir så stora och fluffiga då, så jag ska passa på att måla klart väggen innan vi drar ner på Loppis på jakt efter två gamla stolar att göra om till sittbänk.

Kramar Maja

Inga kommentarer: