måndag 29 november 2010

Dagens Åsiktsmaskin

Läser denna artikeln i dagens GP och det första som slår mig är inte att själva försvinnandet i sig utan hur i hela friden kunde mamman lämna barnen ensamma?
Dom är 1,2 och 4 år gamla, lämnar man små barn, så sent, när det är bäcksvart utomhus, utan uppsikt?
Ska en 1 åring ens vara ute så sent och leka blir nästa frågetecken?
Oki, jag vet inte orsaken till varför mamman gick in utan att ta barnen med sig, jag vet bara att jag skulle aldrig ha gjort det, det kvittar hur kort den där stunden än må vara.

Vi har bäcksvart här runt halv fem, men det hör inte till saken, jag lämnar inte Julia ens för en sekund utan uppsikt utomhus, man gör inte det. Oavsett tid på dygnet. Ska jag in och hämta något får hon glatt följa med och vänta innanför dörren. Det är regeln och den är stenhård!
Inte pga att någon kan komma och ta henne (även om den tanken kan ha funnits) utan för att rätt som det är kan hon se något, på andra sidan vägen, vilja gå en liten promenad på egen hand, eller bara få för sig att följa efter en katt som kommer spatserande, man kan aldrig veta vad dom för stunden får ett infall utav.
Men, att lämna en fyraåring som ansvarig för sina två betydligt yngre syskon...Utomhus, mörkt och kallt.
Gör man det?
Nu får vi bara hoppas att dom där stackars barnen kommer tillrätta och att dom mår bra, det har trots allt varit svinkallt inatt och snöat massor!
/Maja

Inga kommentarer: