tisdag 14 december 2010

Lite prat

Julia och jag sitter och fikar på pepparkaka och lussebulle, fast hon gillar inte saffran så det är två stora pepparkakor som går ner istället.
- Ska vi be att pappa bär in granen ikväll?
- Jaaa, Juja jäppa pappa bäja gjanen, sätta däj botta på den bjå mattan.
- Pappa får nog bära in den själv, men du kan hjälpa till att sätta den i foten och på julgransmattan.
- Jujgansmattan.
-Sen ska vi sätta lampor i den, och kulor.
- Inte jampoj i gjanen inte.
Och så skakar hon på huvudet.
- Jo små lampor, massa massa små lampor.
- Inte stoja jampoj inte.
- nej små, så det lyser jätte fint, jag lovar.
- Jova de mamma.
- Jag lovar.
- Jova att de inte kommej tigej och bajsa på min gjäsmatta.
- Tiger? Det finns inga tigrar på gräsmattan.
- Nä, tigej inte äta upp min ajm inte.
Hm..jag tror att vi läst för mycket "Godnatt har jag sagt", där kommer det tigrar....

Efter fikan sätter vi oss iallafall i soffan, där vi precis satt på dom nytvättade överdragen.
Julia sätter sig mot domsköna kuddarna.
-Åh sitta sönt i soffan mamma. Söna kuddaj! Kudden vänta häj på Juja.
- Var det skönt med nytvättad soffa?
- Jätte sönt sitta häj titta teve.
:-)

Nere i tvättstugan där fröken hade "ansvar" för att lägga den rena tvätten i tumlaren berättade hon:
- Juja jukta på nyvätten, jukta så gott i näsan!
- Mammas tosor m kissekatten på. (ett snobben märke men men)
- Pappas kajsongej ajdejes nyvättade, jukta gott.
- Åh mamma simon bajsa!
(Simon har sin kattlåda i tvättstugan och gjorde sina behov när han ändå hade sällskap)

En dag i bladderfrökens sällskap är aldrig tråkig kan jag lova och ständigt nya ord, ständigt nya uttryck som hon snappat upp.
Härligt!
Kram Maja

2 kommentarer:

Tina sa...

Så roligt att läsa! Lyckeli är sån där med, nya ord hela tiden och så söta funderingar. :-) Tänk va fort det har gått för Juja, hon mest pekade och sa enstaka ord i somras ju! :-D

Maja sa...

Precis, det är helt underbart!
Och det bevisar bara ännu mer att barn kan man inte stressa, allt kommer när dom är mogna.
prat, pottträning mm.
För Julias del har det ju varit "ketchup-effekt" vad det gäller prat.
Först inget, sen lite och sen allt på engång :-)
/maja