måndag 10 januari 2011

Utlovat recept.

Att baka bröd är roligt, men framförallt ska det vara lätt.
Dessa thekakor/frallor med havregyrn var just det, enkla och supergoda och perfekta som frukostbröd eller mellis.

För att göra 12 stycken, dom blev då ca 10 i diameter, vill man göra mindre passande små barnshänder så gör man ju det efter tycke och smak och får dubbelt upp.

3 dl havregryn
5 dl ljummet vatten
50 gram jäst (ett pkt)
1 tsk salt
2 msk honung, eller höfta till, honung är ju gott.  :-)
9-10 dl vetemjöl (önskas grövre bröd, ta grövre mjöl)

Lägg jäst, salt det ljumna vattnet och honungen i bunken, rör runt lite så jästen och honungen "smälter".
I med 3 dl havregyrn och dryga 9 dl vetemjöl och så på med maskinen och så får den jobba i så där 5-8 minuter.
Smidigt!
Jäs en timma under duk, eller mer...
Dela sen degen i 12 stycken klumpar som rullas och plattas så dom är ca 1 cm tjocka.
Lägg på plåt, jäs i ca 20 min och så in i ugn på 200 grader i 14 minuter.
Klart!

Tillägg:
Det där med jästider är inget jag är noggrann med, att vakta på exakt minut,
Lejla brukar säga att jäsdegar mår bra av några minuter extra så hellre en kvart för mycket än för lite, så sätts degen innan man går ut och leker behöver man ju inte jäkta in barnen för att ta hand om degen...
Ugnsvärmen:
Receptet säger 225 grader och 12 minuter, men då jag alltid bakar med varmluft så sänker man graderna med 25 och sätter då ugnen på 200 grader och gräddar i 14 minuter.
Formar:
Mitt bakplåtspapper var slut, så istället tog jag stoooooora kanelbullspappren som mäter ca 10 i diameter,
om det var ngn som undrade över det :-)
Och ja, det går säkert lika bra med flytande honung som med fast, jag hade Euroshoppers läskigt billiga och goda fasta honung, blev jättegott :-)

Lycka till Tina :-)
Det här receptet fungerar väl även för er?
Kramar, Bak-mamman

2 kommentarer:

Tina sa...

Det här ska jag göra till helgen för att gotta till lördagsfrukosten, tror jag! Då man har morgonpigga barn hinner man sätta en deg så är bullarna klara lagom tills jag och Marcus ska äta frukost. Tack!

Anonym sa...

Åh det ska jag testa jag med=)
I morgon bums!
men det e ju honung i, då e det ju inte veganskt...? Eller det var Lyckelis mamma du mena?
Kramar!!!
Ses på torsdag=)
Jenny