måndag 10 januari 2011

Vattenfärger och granen kläddes av.

Vattenfärgstagen!

Idag har vi målat med Julias vattenfärger, något hon verkligen verkligen tycker om.
- Juja måja jättefint tycke ja, inte måja på handen....de jöj inget mamma.


Det ska vara mycket vatten...

Och djup koncentration..

Världens finaste Picasso.


Fast nu tänker jag sitta här och fundera ut ett litet bus mamma....

Granen...idag kläddes den av, den har redan tappat 90% av alla sina barr och jag är trött på att ha dom där barren i hela huset (Simon drar runt dom i pälsen)

Jag tog ner alla kulor, glitter och pynt, ett och ett och Julias uppgift, som hon tog på stort allvar, var att lägga allt i kartongen.


- Hajsbanden hängej ja häj, de va jättefint tycke ja, jättesnyggt bjev det, titta mamma, jättefint jode Juja.

Julias ligga monolog där hon satt på golvet, vid kartongen och hängde/la julgranspynt och kulor i lådan, stjärnan satt högt upp på toppen och sex stycken julgransljusslinogor skulle tas bort...

-Juja sitta häj mamma, kan ja få meja kujoj mamma.
Åh va fint tycke ja!
Ja hängej ajja hajsbanden häj, de va snyggt tycke ja.
Juja äj jite jäspig tjoj ja (hon gäspade lite)
Mamma, snäjja mamma, kan Juja få meja kujoj tack?
Hihi, mamma gömmde tjänan däj oppe!
(Mamma glömde stjärnan där uppe)
Mamma, oj den vaj fin o gjittjig.
(Några kulor är små små discokulor)
Juja hänga fint....häj bij bja tycke ja, titta mamma va fint Juja jöj!
Atta Juja mamma dammschuga bajjen.
(Akta Julia mamma när du dammsuger barren)
Åh kom Siiiiiiimon osså, Jujas buskatt, kom Simon, kom kom.
Juja hämta pånboken sitt jum.
(Hon gick iväg och hämtade sin leksaksplånbok i sitt rum, i den har hon fått tre stycken utgågna medlemskort samt ett foto på Simon)
Titta Simon, titta! (och så höll hon upp fotot på Simon, för Simon)
Men seeeeej du inte Simon!!!??
(Hon kunde verkligen inte förstå att han inte var intresserad av foto på sig själv)
Mamma..du fick nej ajjt gjittej mamma!
(Hon observerade att jag fick ner allt glitter...)
De va bja, Juja o mamma så dutiga tycke ja!

Och ja, det tycker jag med Julia, att vi har varit jätteduktiga idag!
Jag har dessutom tagit mig 20 minuter på löpet.
kram, Maja

Inga kommentarer: