onsdag 2 februari 2011

Tvättstugan

Att vara hemma med Julia och hitta på saker som förgyller tiden och utvecklar henne är väldigt lätt.
Vardagsbestyren vill hon alltid vara med på och idag var det tvättstugan som behövde ett besök och tömma korgarna därnere.
- Vill du följa med ner och tvätta Julia?
- Jaaaa det vijj ja jäna jöja.
Vi tömmer tvättkorgen för färgad tvätt,om sanningen ska fram är det mesta rött och rosa som ligger där.
Julia får stoppa in allt i maskinen, inklusive sin snuttefilt som var jättesmutsig.
- Nu ska du tättas snutte! Och puts in i maskinen.
- Nu måste du ta tättmedej mamma, atta Juja!
- Jag ska akta dig Julia, jag vill inte att du står så nära när jag häller i....
- Ja backaj jite.... (backar)
När tvätten är klar går vi ner igen och sakerna ska in i tumlaren, Julia fixar.
Ett plagg i taget, för allt ska luktas på och berättas vad de är :-)
- Titta va ja hitta häj mamma, min jobot-pamas. (robot-pyjamas)
- Titta va ja hitta här....min josa stumpa me kissekattej på.
- Titta mamma, min Nasse-stumpa hitta ja häj.
- Åh Bjumejisa nattjinnet.
- Jujas josa tjöja...mammas tosoj...Jujas stumpa..hihi häj äj pappas töja.
- Oj va vi tättaj ida mamma, mamma tätt ha vi!
- Den ska tättas...den ska tättas...
Och så där håller det på, under dom tio minutrar som det tar att tömma korgen.
Visst är det härligt!

Kram Maja

1 kommentar:

Mamma till Linus och Wilma sa...

HÄrligt. Har en jätte bra hjälpreda här hemma också. Wilma älskar att stoppa in tvätten i maskinen, ibland följer lite annat med också.