torsdag 7 april 2011

Stetoskop och Blodtrycks-grunka

Åh så Julia älskar Anna.
Och vad vi kommer sakna Anna när vi inte sen längre ska gå där.
Som tur är sitter hon nästan avdelning vägg i vägg med Magdalena.
Anna = Min Mvc barnmorska.
Magdalena = Julia och Lillfisens barnmorksa och Distriktsläkare.

Idag var ytterligare kontroll av Lillfisen.
Som på 14 dagar ökat två cm på magen och ett kg.
Sf mått är nu 35 och vikt 72,5 ca.

Alla värden tipp-el-i-topp.
Har inte ätit järntabletter på hela tiden och sockret ligger där det ska och under.
Blodtryck och annat sprut-relaterat var också fingemang, det är bara vilan jag är slarvig med.
Jag var yberduktig måndag och tisdag...och igår en stund...tills jag låg och tänkte på min att-göra-lista.
Då avslutade jag vilan och gick upp...
Idag blev det ingen vila alls för jag målade alla konsoller som Jonas så Handy-Mandy byggt ihop.
(blir hur fina som helst)

Iallafall....Anna sa att det kan mycket väl, troligen, ha varit lite vattenavgång som skedde i måndags när vi fick åka in till Östra för Ctg kontroll mm, men att det var så litet "hål" som blev att slemhinnorna liksom slöt ihop sig igen och fostervatten bildas ju nytt hela tiden.
Men hon tycker, liksom jag har en magkänsla om, att den här tjejen, hon väntar inte tiden ut...

Medan vi gick igenom alla prover, skrev ut ytterligare uppdatering på journalen som ska med till BB och pratade om Förlossningsbrev, om jag har för avsikt att amma (Hell yeh! Så längde det bara går!!)  och min "att-föda-gillar-jag-inte-och-kan-jag-rymma-på-Dagen-D-så-gör-jag-nog-det..
Så fick sig Pricken en undersökning liggande i Gynstolen, han undersöktes noga av Dr Julia med stetoskåpet, blodtrycks-grunkan och den lilla trä-luren, som Julia kallar Trumpet.
Tja, något ska den ju kallas så varför inte.
Hon läste boken om Benny högt och berättade om både punteringen, att vi bäddat Lillasysters säng och att vi var hos en tant Eva och lyssnade på bebisen med sladdar som gjorde runda ringar på min mage.

Tre nya tider inbokade, en i veckan men vi hoppas att vi inte ens ska behöva använda en enda utav dom.
Nästa tid är den 15 april men då hoppas jag faktiskt att Lillfisen har kommit.
Det är tungt detta.
Jag längtar efter att kunna springa med Julia på gräsmattan utan att stånka och stöna, att kunna lyfta henne utan att stånka och stöna och att jag inte ska säga arton gånger per dag:
- Mamma är lite trött...

Imorse kom Julia in till mig och la sig tillrätta.
- Näj äj det sommaj mamma?
- Snart hoppas jag, så vi får bada och leka och vara på altanen.
- Hoppa stusmatta bajfota vijj ja.
- Mmm, och bada i poolen och sitta i sandlådan och göra utflykter och plocka blåbär i skogen.
- Vi vijj ha sommaj nu!

Håller med, bort med skitvädret och ge mig sol!
Kram Maja

1 kommentar:

Hildas hem - Sofia sa...

Hoppas att h*n snart kommer ut :)

Du frågade om loppisar i närheten av Lerum. Det jag kan rekommendera dig är Vinden i Alingsås. Den är öppen onsdagar och lördagar och är riktigt bra. Kolla www.vinden.org för adress.

Jag önskar dig en fin fredag!
Kram Sofia