onsdag 11 maj 2011

Drottnings Silvias

Idag har Liten och jag varit på Drottning Silvias barnsjukhus, eller rättarde sagt, sjukgymnastiken där.
För att bedöma och kontrollera hennes nyckelben och eventuella nerv-kläm.

Vi åkte själva hon och jag så fick Jonas och Julia snickra lite, det byggs nämligen bänk här nere i hobbyrummet och ute i garaget, bänken till altanen.

Hur som haver.
Nyckelbenet läker på ca två veckor i dom flesta fall, men vi ska vara uppmärksamma på att det är ett trauma.
Ett nyckelben går ju inte bara av som hon sa utan det krävs lite våld, men det goda är att det växer ihop och läker jättefint, det hade varit värre om det också varit en nerv i kläm.
Hon har grip och släpp-reflexen som hon bör han.
Hon vrider på handen och öppnar upp den, också det var ett gott tecken.
Sen har hon ont i vissa lägen och vi ska vara försiktiga när vi tar upp henne och bär henne och aldrig ta under armarna ännu.

Sen sa hon något som fick mig att skratta.
- V bokar en ny tid, men då vill jag att hon ska vara lite större, det är är lättare att bedöma då hur armen fungerar.
Jaha, tänkte ja, så nu dröjjer det två månader till nästa kontroll då...
- Ja så vi bokar in en ny tid om drygt en vecka...
-Hahaha, menar du att det är "lång tid"?
- Ja med så små barn, och så log hon.

På hemvägen tog vi en sväng in på BlomsterLandet och köpte på oss fina gröna växter Julia och jag ska plantera ner imorgon, och så gjorde vi en luring.
Julia fick ju jordgubbsplantor bla utan sin farfar och Gunilla när hon fyllde två.
Men det är en sen sort, så den blommar först i aug, och har ni nånsin sett den besvikna minen på en tre åring som varje dag går och vattnar sina jordgubbsplantor och frågar när dom ska komma opp, så hade ni gjort samma sak.
Jag köpte nya plantor, som var gröna och blommande, jag köpte en sort som var tidig så dom kanske ger skörd redan till midsommar.
Dom andra ska jag plantera ut i en annan odling så blir det en överaskning i aug :-)
Hur som haver, när Julia vaknade från vilan så hade jag hunnit plantera dom nya och vi smög och tittade och jisses vilken lycka!
- Åh dom haj kommit upp, mina jodgubbaj, kom kojja pappa!!
Vad gör man inte för sina barn....

Lunch och så mellan två amningspass så tog jag nästa barn och drog på storhandling på Ica :-)
Det är jordens roligaste att göra det med Julia, hon ska ha reda på allt, och smaka ost :-)
Och så läser hon inköpslistan så alla hör.
Idag var prio ett:
- Sånna socka peppajkakoj mamma, de fåj vi inte gjömma.
- Men Julia, vi kan köpa saker och baka sånna i den roliga maskinen?
- Jamen pjecis, de jöj vi!!

Nu slår klockan snart läggdags, herregud vart tog den här dagen vägen?
Och imorgon fm kommer Magdalena, tjejernas BVC läkare och så farfar och G på kvällen.

Kram Maja

Inga kommentarer: