tisdag 10 maj 2011

Händelserik Måndag

Det blev minst sagt en händelserik måndag innan dagen var över.
Vi började som sagt kl 06 för uppstigning på oss vuxna då vi skulle vara på Östra för Storken-undersökning och Hörsel-kontroll på Liten kl 08.

Medan tjejerna sen sov lunch ordnade Jonas med hyrsläp och åkte till Byggmax och köpte virke till den L-formade bänken jag beställt till altanen på framidan, den som ska rymma både dynor, leksaker och små barnrumpor ovanpå i vårt lilla skugghörn.

När han kom hem var det lunch och mellan två amningspass var ju tanken att jag och Julia skulle göra en mamma-Julia-utflykt på tu man hand och köpa blommor som hon och jag skulle plantera ner på kvällen.

Men se så blev det inte.

Det blev akut-snabb-fart in till Östra, igen.
Fast denna gången med mig.

Känsliga läsare kan sluta läsa nu!

Jag fick magvärk och blödde massor och ut kom slempåsar, som tömda daggmsasakr ungefär.
Ringde Östra då jag misstänkte att det var bitar av kvarlämnad moderkaka, det var det.
Det var tydligen inte alls nyttigt så hon ville skicka ambulans men vi packade ihop barnen snabbt och in i bilen och wrooom iväg. Vi kan den där vägen nu....
Väl framme, dom vet att jag kommer, dom är förvarnade, men det tar ändå totalt med väntetider, ca två timmar innan jag ligger i en gynstol hos Doktorn.
Moderkaka vara det, och det ligger blod kvar i livmodern så medicinering som ger utstötning och eftervärkar.
Jag som INTE gillar att medicineras.
Defenitivt inte sånna som går över till Liten via mjölken och som dessutom har en bieffekt att mjölken minskar.
Så nu ska det pumpas och pumpas mellan varven för att hålla produktionen uppe.
Håller hårt fast vid att det ska ammas nämligen.
Den som myntade yttrycket, säkerligen en man, att det blir enklare andra gången, jag har god lust att leta upp honom och ge honom en lätt liten dask på hans ädlare delar.

När vi äntligen körde in på uppfarten var klockan närmare 18 och alla var varma, möra och trötta men Julia var fantastisk hela tiden.
Hon roade sig bäst det gick i det där väntrummet. Organiserade tidningar, läste böcker och pratade högt :-)
- Men mamma, haj du ont i jumpan?
- Nej gumman, jag har lite ont i snippan.
- (högt) Haj du ont i snippan? Ska dokton jaga din snippa mamma, fåj ja kojja??

Och efter en timmas väntan lägger hon handen på magen:
- Ja tjoj ja kännej mig jite hungjig, haj du mat me tijj mij mamma?
Och det hade vi ju inte, alt hade ju bara raffsats ihop när vi stack att bara vattenflaskan kom med...

Så, ja, en händelserik måndag blev det minsann....
/Maja

1 kommentar:

Mamma till Linus och Wilma sa...

Ojoj, stackare.. hoppas det blir bättre fort nu då.. kram