torsdag 19 maj 2011

So far...

Dagen idag har inneburit hittills:

0730: Alice vill ha bröst.
0745: Min klocka ringer och Alice har somnat om.
Går upp och dukar fram frukost.
Sätter en bröddeg som ska kalljäsa hela dagen och bakas ut lagom till kvällen.
Väcker Julia och får världsgodast kramar.
0830: Julia får titta morgonteve medan jag dukar bort och diskar.
0845: Tvätt, tandborstning och påklädning av Julia.
0900: Kolla så skötväskan är redo för avfärd.
0905: Byter, tvättar och fixar Alice.
0915: Hoppar snabbt in i duschen själv.
Rekorduppsättning av hår, några drag med mascaran, på med kläder.
0920: Förbereder Julia på att vi måste åka om en liten liten stund.
0925: Julia ska bara ge sin docka lite mat...
0927: Julia måste hitta en bra kudde att luta sig mot, precis som mamma gör när hon ammar Alice.
0930: Alice sitter klar i bilstolen.
0930: -Kom nu Julia, annars får jag hämta dig!
0931: - Jaaaa, ja kommej mamma...vänta, vaj äj Pjicken?
- Här nere!
- Jamen dåså, då åkej vi då!
- Suck!
0935: På med Julias skor (dojjor) och jacka, bär ut bilstol, in med Alice, sen Julia, tillbaka och larma och läsa.
- F-n! Simon ville in...äsch, orkar inte larma av, hinner inte.
In i bilen själv.
0945: Hittar äntligen en parkering som inte är 15 minuters.
Ut med bilstole och Alice.
Lyfta ut Julia och få henne att stå still intill bilen.
Bära bilstol, med Alice i (tungt) jonglera skötväskan och hålla Julia i handen.
1000: Läkaren tittar på Alice. Får lapp med allt vi ska köpa.
Julia leker i väntrummet medan jag ammar Alice.
Julia bajsar. Vi byter blöja.
På med kläder, satan, jag har läkt på blusen, jaja, skitsamma, jackan får dölja det.
Hålla julia i handen, jonglera bilstol och skötväska igen.
Till apoteket, återigen över gatan
In på apoteket, hitta det vi söker.
Julia packar i påsen, men undersöker också alla fina små burkar precis vid kassan.
- Vad äj de?  (upprepas ca 76 ggr på tre sekunder, ja ni fattar)
Ut till bilen som nu står ännu längre bort.
Julia vill hoppa i alla vattenpölar, det får inte, bilstolen väger bly på min arm.
Jag har aldrig haft armmuskler, så är det bara, klen som en mus men envis som en oxe.
Hitta bilnyckeln, hindra Julia att gå runt bilen, får in Julia i bilen, in med Alice och bilstol.
Puh...
Mot Ica Kvantum och mathandling.
Framme.
- Titta mamma ja känne gen fjaggan! Vi åj fjamme!
Parkera så nära kundvagnsgaraget jag bara kan, OCH entren.
Hämta kundvagn. I med bilstolen i kundvagnen, sen Julia på sitsen.
Herregud, den väger redan minst 30 kilo och vi har inte börjat handla än.
Handlar, Julia lägger varorna på bandet, betalar, packar och så ut till bilen.
In med varor i bilen, hålla koll på vagnen så den ej rullar,har två skatter i den ju.
In med Alice i bilen först, sen Julia, som nu är trött.
1145: Puh, på väg hem.
1155: Ut ur bilen, låsa upp och larma av, in med Alice som skriker, bröstet önskas och det går inte tillräckligt fort, in med matkassar och apoteksinköp, skötväska och sist Julia.
Upp med Julia för trappan och parkera henne framför Grodans Gäng, ger banan och vatten.
Ner för trappan och hämta upp Alice som nu är väldigt hungrig.
Ammar.
Alice hamnar i kända matkoman.
Lägger henne.
Ner för trappan, hämtar upp matkassarna och börjar packa in.
1220: Julia ska vila, annars orkar hon inte med kvällens besök. Elias & Emilia.
Jag passar på att bädda våra sängar och plocka in tvätten jag bar upp igår.
Alice vaknar ur matkoman och vill ha andra bröstet.
Ringer Annakarin och kollar så pappa J kan åka med dom hit från stan då jag tog bilen.
Ringer pappa J och säger att det var oki.
1245: Herregud så lungt huset är...barnen sover, solen skiner och jag ska ta mig en kopp kaffe och honungsmelon....
1246: Det låter som en kanon i Alice blöja....
1300: Det här kaffet smakar ljuvligt.....

Kram Maja

3 kommentarer:

Milla sa...

oj det låter hektiskt.... Men det kommer att bli min vardag om några veckor oxå :) Tack för senast :)
*kram*

Anonym sa...

Välkommen till tvåbarnsmammalivet! Det är nu det riktiga familjelivet börjar;)

Mamma Maja sa...

Haha, ja fast jag tycker inte att det är så farligt 99% av tiden.
Det är mest när det kör ihop sig med att kånka bilstol och bära saker samtidigt det strular.
Så tack och lov för dubbelvagnen och åka buss, då slipper man i och ur plock och båda barnen är på samma plats :-)
Fast det är ju tacksamt att pappa J kan släppa bilen åt oss ibland, för visst underlättar det trots allt vissa saker...
/Maja