fredag 6 maj 2011

Vad, var, varför och hur?

Jag lovar, jag ska sätta mig ner och kortfattat berätta om Litens ankomst men just nu är det massa mys, fast lillpys mest sover äter och säger inte ett ljud av missnöje.

I måndags fick vi ju nya fina bilen.
Det har jag inte hunnit skriva om så det måste dokumenteras.
Julia var lyrisk när Jonas körde in på uppfarten.
Hon skulle testa allt.
Alla sitsar, testa ratten, hon fick "köra" den (låtsas såklart).
Ratta på alla knappar, spakar, trycka, testa blinkers och spolare.
Testa alla funktioner, vi tittade ut vart vi kunde ha hennes mugg med vatten när man åker, det fanns en hel massa mugghållare, och vart hon skulle sitta med sin stol, och lillan med sin.

Och Julia har ju sedan kanske tre veckor tillbaka, hållt på med:
Vad, var, varför, hur?
Hon frågar om allt, allt allt.
- Vad jöj man med den spaken?
- Vad hetej de?
- Vajföj göj man så?
Huj jöj man med den?
- Vajföj äj den jöd?
Osv, osv,
Men, det är härligt och tyder på utveckling och jag älskar hennes vetgirighet och vilja att vilja veta saker, vad dom heter, vad dom kallas, varför dom kallas så, och varför man gör så och hur och när.

Så, bilen fick godkänt och bilstolarna sitter ju just nu i.
Fram sitter Julia i sin, och bak sitter Liten i sin.

Men, fröken Polis Julia, hon håller koll på allt, inklusive Jonas, under körning.
- Söja föjsiktit pappa, du jovaj söja föjsiktit va?
- Båda händejna på jatten pappa!
- Oj va du söj fott pappa!
- Du söj inte nej i sön va? (sjön, nere hos oss...)

Och så kommenterar hon allt.
Åh som jag älskar denna ungen.
Som formligen skulle kunna pysa över av stolthet till sin lillasyster.
Idag när vi ammade, Julia intill ätande banan, så säger hon:
- Åh va ja ÄJSKAJ dig min jijjasystej!!

Kram Maja

Inga kommentarer: