måndag 18 juli 2011

BlåbärsPutte


Den här elakingen låg och solade sig bara någon meter från där Jonas precis plcokat kantareller.

Hej.
Idag skulle det regna, men icke, det har varit jättefint hela dagen.
Så efter att fröken i huset bakat tre sorters kakor på morgonkvisten och alla barnen var rena och sängarna bäddade så packade vi vagnen med lite kaffe och kakor och drog till skogs för att leta blåbär och kolla kossorna.


Dom hittade vi i en fin fin hage lite närmare än dom brukar vara.
Så där packade vi upp lite fika.


En halv liter blåbär är ungefär det jag fick med mig hem, fast jämfört med förra året finns i år nästan inga alls.
Då kunde jag plocka massor.


Julia är en fika-unge.
Fast här norpade hon åt sig min mjölk till kaffet.
Den fick följa med i det enda lilla smarta jag för stunden hittade när korgen packades.
Nappflaskan till bröstpumpen :-)
Julia snodde den, och gillade det.
Bra!


Sen har vi ju lärt Julia att man står INTE på vägen, även som här en grusväg, eftersom, speciellt på den vägen, så kör bilarna som tokar..
Så här frågar hon heeeeeela tiden.
- Men mamma, vajföj ståj DU på vägen?!
Hm, hur förklara för en smart treåring att JAG får stå där, för jag tar kort, och måste då stå där...öh..


Dricka Pappa-vatten är det godaste.
Pappa-vatten?!?
Ja, när Jonas splar golf köper han en stor bra vattenflaska, den snor vi sedan och har som vattenflaska i vagnen, för den är bra i storlek, och passar i flaskhållaren och rymmer mycket.
Alltså, snodd-pappa-vattenflaska = pappa-vatten.

Hade några fina timmar där i skogen, och tom lite styrdans i köket imorse :-)
Och todo listan har betats av.
Ikväll när båda barnen somnat vid halv åtta målade jag utomhusbänken, bakade kakor OCH färgade håret, samtidigt, slå det ni.

Nu sova så man är pigg natt när Alice vill ha mat och mys.
Herregud, jag kan vara jordens mest trötta när jag vaknar av att hon SNART kommer att vakna, vilket alltid sker...
Men så får jag henne i famnen och det bara luktar så otroligt gott av bebis, alldeles sovvarm är hon och mjuk och jag skulle kunna pussa sönder henne.
Men den biten står Julia för.
Syskonkärleken finns det inga gränser för och det är vackert.

Kram Maja

Inga kommentarer: