söndag 21 augusti 2011

Sömn, vad sa ni?

Vad skönt det vore med mera sammanhängande sömn.
En natt som inte både innebär att springa mellan två rum, ge Julia vatten hon ropar efter mitt i natten, eller gå tillbaka med henne till sin säng när hon kommer och vill ha sällskap på natten.
Vilket ibland kan vara tre gånger.
Att inte vara den med huvudansvar dygnet runt, slippa fungera som informations och sambandscentral.
Att bara ha Alice att tänka på nattetid när hon ska äta sina tre till fyra gånger.
För så många gånger äter hon.
"Kortätare", hellre lite och många gånger än massor och få tycks vara hennes melodi.
Att få hjälp med Julia då verkar uteslutet.
Jag har bråkat om det många gånger utan resultat.
Det är väl inte viktigt antagligen.
För mig är det de.
Inatt var det katastrof.
Jag ammade Alice som sen hade svårt att somna om. kl var tre.
Då kommer Julia, jag smyger tillbaka med henne.
Alice sover fortf oroligt, jag går på toaletten, släpper ut den jamande Simon, går tillbaka till sovrummet och vaggar Alice så hon ska somna, då börjar Julia ropa efter vatten, högre och högre...
Bara att "överge" Alice och skynda med vatten, stoppa om, pussa och krama och så tillbaka till en Alice som då skriker högt eftersom nappen flugit ut. Och då försöka få henne att somna om igen...
Jonas sov.
/Maja

3 kommentarer:

Anonym sa...

Inte ok!
Är man två vuxna och har två barn som behöver en så tar man varsin. Säg det till din man, för så gör ni väl på dagen?? Om inte så kanske det är dags att förhandla om rollerna lite hemma? Och låt honom vara pappa"ledig" med!

Mamma Maja sa...

vardagar har jag båda hemma heltid.
Jonas träffar barnen ca 2 timmar per vardag (från han kommer hem tills dom ska sova)
Helgerna får jag mera hjälp men absolut inte i den mån jag ber om eller behöver.
Till slut tröttnar man att be och tjata.

Anonym sa...

Jag tycker det känns ledsamt att höra hur ni har det. Både jag och fler mammor jag känner har blivit utmattade och sjuka på olika vis efter småbarnstiden. Det är fantastiskt att vara med barnen och man orkar mer än man tror, men får man inte återhämta sig så tar man slut. Till slut.
Du verkar ha en fantastisk energi men du måste få fylla på med egentid, sömn och avkoppling!Kram!