måndag 12 september 2011

Husmorstips...njaeeee

Söndag och Jonas satte på sig munderingen av en skogshuggare och gick ut och dels högg upp dryga 2 kubik prima björkved som legat sedan trädfällningen i våras och dels byggde han veden ett litet torkhus..
Jag drog med båda tjejena till Ica för matinköp, något jag verkligen uppskattar att göra med dom.
Alice i liggvagnen och Julia med egen kundvagn.
Hon styr och ställer och eftersom hon alltid varit en van och flitig besökare i butiker vet hon hur man uppför sig.
Håller i vagnen, springer inte, kör inte på folk och så lägger man i sakerna försiktigt. Dumt att tomaterna splachas av ett mjölkpaket :-)
och hon hälsar på folk, till höger och vänster och frågar högt och tydligt varför dom gör si och så och hur och när och ja, ni vet.


När vi kom hem och lunchen hade ätits upp fick jag fram veckans hus och hem och gnodde ner mig i deras lilla tipssida och tänkte att nu jädrar i min lilla låda ska här ugnen bli skinande ren.
Saken var ju den, att när vi flyttade till huset tror jag inte att dom forna ägarna någonsin ägnat ungen en tanke, plåtarna var nya och skinande och ugnen som tagen ur ett hemma-hos reportage.


Men nu, ni kan ju tänka er, två år av flitigt bakande....plåtarna har verkligen sett sina bästa dagar.
Tipset var att ta vanlig såpa, blanda me dlite vatten, spraya på, detsamma i ugnen, på i 100 grader, jag tog 160, inne 20 minuter, jag hade ugnen på säkert en timma, sen svalna, sen bara att torka av med fuktig svamp.
In my ass heller.



Troligen är reportagets författare och mina referenser heeeelt olika för mitt "ingrodd smuts" är verkligen ingrott, i plåtarna, jag bakar ju så himmelens mycket så det är oundvikligt, om jag nu inte ska skura dom efter varje gång, men vem gör det??

Resultat då.
Nej och åter nej,
Plåtarna doftar förvisso väldigt fint av såpa, ugnen likaså men renare?
Nix.


Ett annat tips var att man skulle fräscha upp diskbönken med vitvinsvinäger och sen bara torka av.
Funkade inte heller.
Den är lika flammig som innan...

Det trejde tipset jag testade på var att lägga besticken i en form som jag lagt aluminiumfolie i.
Sen kokade jag upp en liteer vatten med 500 gram salt.
På med den kokande lösningen (alla barn på betryggande avstånd!!)
och så ska det verka någon minut.
Det här funkade faktikst ganska oki, även på rostfria bestick som jag hade..

Så, våran söndag var lite trix, fix och så byggde vi en koja i arbetsrummet, den får stå kvar ett tag, det rummet har ju numera namnet Rummet som gud glömde...det ska dock bli Alice rum.

/Maja


Inga kommentarer: