torsdag 15 september 2011

Så här blev dagen.

Flickorna sover som änglar sedan halv åtta....
Och jag ska summera dagen.


Dom här gymnastikskorna fick följa med oss hem idag då dom hon hade på gympan i tisdags bara var engångs...

Nu fick jag det att låta som det gick som jordens smidigaste lilla inköpstripp, vilket det inte var.
Parkering fick vi snabbt och lätt alldeles intill Skopunkten på torget men sen säger Julia att hon är kissnödig och då har vi inte ens fått ut vagnen ännu...
Men ut med vagnen och i med barnet...precis, ett barn, för jag hade tagit singelvagnen för när jag frågade Julia imorse om hon ville gå eller åka vagn idag så blev det kavata svaret:
- Jag kan gå, och håjja dig i handen mamma.

Ta vagnen och det kissnödiga barnet och skynda skynda in på intill liggande Kulturhus-byggnad.
Jag vet att det finns marginaler när hon säger till men man vet ju aldrig.
och små ben springer inte så snabbt, inte ens när det är kissnödigt.
Sen shoppa skor och mäta fötter.
På väg till bilen igen orkade inte fröken gå, klockan var hlav tolv och hennes kropp signalerar fortfarande ibland för vila, trots att  jag tog bort det för länge sen.
Bära barn på armen, som väger 16 kilo, och köra barnvagn med andra handen.
Hej och hå.
Stånk och stön.
In med barn och vagn i bilen.
Julia frågar om hon fick vila och slocknade på två röda.

- Ååååå vi äj fjamme!!

Eftersom solen verkligen visade sitt goda humör idag, som den varmaste sommardag, så ville vi ju inte spendera dagen i bilen utan åkte till stora lekplatsen här i lilla staden.
Tanken var ju annars att åka till Nolhaga i Alingsås men vår lekpark är faktikst både större och bättre med fler saker och framför allt små oaser av skugga.


När det kommer till Julias hurrarop kan man ju tro att hon aldrig ser eller får vara på lekplatser men jo, vi besöker dom tämligen ofta men liten tjej blir glad för det lilla och småttiga.


Lekplatsen här i city är verkligen så bra och såvälbesökt av barn, föräldrar och förskolor men idag när vi kom halv ett var det strövis med barn och lite mindre barn men runt två, när barn hämtats på dagis...
Då kommer dom dit...



Julia hade fått packa picknickväskan med goda saker...


Och den här tok-fågeln gav oss ett gapskratt.
Han flög upp i trädet över oss och bajsade på min tallrik.
Hm...
Med nöd och näppe slapp jag få det i håret.
Tack kära du.


- Hihi han bajsade på din tajjjik.
Julia tyckte det var hiskeligt roligt att fågeln gjorde just det.


Äggmackor på hembakad sirapslimpa, åh så gott och åh så länge sen vi hade det med oss.


I lilla överaskningsburken, som jag kallade den, fanns det chokladmuffins, bokstavskex och små chokladbitar.
Är det utflykt och en dag vikt helt åt vad Julia önskade göra och hitta på, så är det.


Värmen var fantastisk idag..Alice sov i vagnen, ville ha mat ibland, vi var ju ändå på lekplatsen i nästan tre timmar...
Nästa gång ska jag ta bärselen så kan vi lättare springa mellan dom olika "stationerna".


Vi skeppade väldigt mcyket sand..vilket sedan visade sig även i vår hall :-)
Stöveln full kan man väl säga.


- Sepp ohoj mamma!!


- Om man gåj häj, och sen åkej man däj, och sen kan man gå junt däj botta...Föståj du mamma?

Julia skulle visa mig hur man gjorde i ett utav "husen" där det finns två olika rutschkanor, trappa, rattar, periskop och en ramp mm, mm...


Väl hemma igen och fröken solsken visade sin glada säl-liknande posé.


Den där man sätter kroppen i gungning som en gungstol och dyker ner bland sakerna.


Sen kommer man upp igen glad som en lax.


Två glada laxar.


Innan middagen kände vi att ett bokstavspussel vore på sin plats och hon klarade allihopa själv och ville att jag skulle berätta alla bokstäverna.



När det kom till "SÄL" så pekade hon på Ä och sa: - A.
Nej, julia, det har prickar över sig, då blir det ett Ä.
- Nähä...du skojjaj me mij mamma...
:-)

När vi pusslade RÄV och jag sa bokstäverna och hon sa efter:
- R
- J (hon kan ju inte säga R)
- Ä
-ÄÄÄ
- V
-V
- Vad blir det julia?
- Vajj! (varg)
Hihi....


Att lägga båda barnen kan vara lite trixigt men idag gick det toppen.
Julia var superduktig både med middagen och med kvällsrutinen, dvs kissa, borsta tänderna, ta på pyjamas osv.


I vanliga fall tar ju Jonas julia och nattar henne med saga och jag lägger Alice pga amningen men när jag ska lägga båda, då får Alice vara med i Julias säng på sagoläsningen och sen gå in till oss och läggas och Julia älskar att ha henne där i sängen.
Ligger och kramas, pussas och ser till att hon också ser bilderna i böckerna.

En härlig dag som avslutades med att grannen Cia kom över med en stor rabarbersrot...som hon dessutom planterade åt mig då hon såg att jag hade händerna full av barn.
Vilka grannar!
Nu ska det bara läggas på en massa gödsel så har vi nog goda stora rabarber till nästa år.

Kram Maja

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken mysig dag!:-)