torsdag 27 oktober 2011

Barnens Rum

Jag sitter och funderar lite på tjejernas rum.
Vad som ska bort och vad som måste till för att det ska bli fint, praktiskt och den stil jag vill ha.
Ja, jag skriver jag vill ha för än så länge har faktiskt inte något av barnen något att säga till om det.
Förutom att den stora självklart är en del utav processen så hon känner sig trygg när vi pratar om "nytt rum".

Aspelund

Julias nuvarande klädgarderob, en fyndad historia på Blocket som jag lackade vit, är för liten för henne.
Hennes kläder kräver mer plats nu än vad som ryms där så den funderar jag på att fräscha upp och ställa i Alice rum som fortfarande har pyttekläder och inte har ett klädskåp.

Till Julia önskar jag köpa ett sånt här fint vitt klädskåp ASPELUND från ikea.
Lagom mått och lagom djupt.
Den får ju inte ta upp hela rummet.

Sen har vi leksaksförvaringen.
Julia har den långa bokhyllan Expedit som jag sytt förhängen till.
Men himmel så opraktisk måste jag erkänna.
Ja den sväljer mycket tror man men jag tycker inte det.
Dessutom blir den för stor för rummet och då alla böcker som står i den nu, faktsikt kommer att vara i Alice rum sedan, eftersom det är där den väggfasta smala bokhyllan från golv till tak, byggs, så blir den defenitivt för stor och klumpig.
Julia behöver lekyta för legobyggen och järnvägsspåren.

Så, jag blev istället sugen på varsin byrå åt tjejerna.
Också det serien Aspelund och med två stora lådor så är det ju bara att slänga ner lekakerna och ha förvaringsbackar, som inte ens behöver vara snygga, i lådorna.
Smart? Idiotikst? Bättre med ett skåp där man kan slänga in sakerna på kvällarna?

Klädskåpet kanske kan komma från tomten (oss) till Julia men jag kommer nog sätta upp varsin vit Aspelund byrå, två lådors, på önskalistan från de "äldre" :-)
Leksaker finns ju det räcker i överflöd!

Att få till två tjejrum är baskemä inte lätt när alla aspekter ska vägas in.
Det ska ju inte vara funka praktikst, det ska funka lek-yte mässigt, stilen ska stämma med möbler, tapet och tak som vi nu sätter in mm, mm.

Dessutom gillar jag ju inte att köpa nytt egentligen (möbler).
Känns onödigt och livlöst.
Blocket är fantastiskt om man hittar det man söker.
Dock är det här en relativt ny Ikea serie så tveksamt om jag hittar det där.

Over and out.
Maja

Inga kommentarer: