onsdag 19 oktober 2011

Julia bakar bröd

Först röra länge ihop alla lingonen och yougurten...

Jag skriver ju inte bara blogg och dokumentation för framtiden, jag följer ju andras skriverier också och på Theresas hittade jag ett recept på gott Lingonbröd som barn kan göra på egen hand då det inte ska göras i maskin utan bara "geggas" ihop.


Så, jag frågade Julia och hon ville absolut baka och sprang och hämtade mössan och mitt gamla förkläde jag fick när jag var sex år, hennes andra låg i tvätt...


Jag hjälpte henne att mäta upp dom olika mjölsorterna till slut i en egen bunke och bikarbomaten och bakpulvret.


Salt skulle det ju vara i...och bröden kanske fick något för mycket salt för rätt som det är tog hon tag i den och tyckte att nej, degen ville ha mera salt, absolut.


Allt mjöl skulle i och när det var uppmätt så kunde hon ju ta allt i sin egen takt utan att jag var tvungen att hålla räkningen.


Hon var verkligen superkoncentrerad och rörde och rörde men i slutet behövs lite vuxet handtag för att röra ihop allt och minimera mjölklumpar.


När smeten, det blir mera en smet än en deg, är klar så häller man den i två smörade formar och in i ungen i två timmar.


Ogräddade.....

När dom stått och svalnat lite var det lagom att ta mellanmål som då igår blev Lingonbröd och yougurt och bröden var supergoda.

Här kommer receptet, knyckta direkt från Theresa.

1 l filmjölk (vi tog turkisk yougurt då fil inte fanns..)
1 l vetemjöl
1 l rågsikt
5 tsk bikarbonat
3 tsk bakpulver
2 tsk salt
2 dl sirap
2 dl lingon

Rör samman allt och häll upp i två brödformar. Grädda i 2 timmar på 150 grader.


Onsdag och idag ösregnar det värre än igår.
Hujedamej!
Skruttans hosta är lite bättre, natten varit lite lungare på den ena, men den minsta har sovit oroligt så hon fick sova intill mig så jag har sniffat bebisdoft hela natten.
Ikväll kommer Officianten Sune för en sista genomgång inför lördagen och jag ska fixa 6 kg nötfärs till alla cevapperna och stryka alla 13 dukarna, plus en hel massa annat.
Som vanligt.
Och som vanligt själv.

Kram Maja

Inga kommentarer: