torsdag 27 oktober 2011

Upp och Hoppa.

Julia i badet.

-Åh de häj äj så sönt...ja ääääjskaj vejkjigen å bada...men, vat äj snoppdockan??
Och baddockan....MAMMA!!??
- Ja Julia...
- Haj du sett snoppdockan o baddockan?
- Dom ligger i din docksäng, dom sov när jag bäddade hos dig nyss.
Det hörs plask och skvätt och vips är hon utanför badrummet, blöt som ett såll.
- Men Julia, du fåj ju INTE gå utanför badrummet när du är blöt, du kan halka på golvet. (tokhalt)
Julia s-p-r-i-n-g-e-r...och inne i stt rum hörs det.
- Men jijja snoppdockan o baddockan, upp o hoppa, inte sova, de äj mojjon nu. Nu ska vi bada...oj va ni haj kissat i bjöjjan...kom kom inte sova...MAMMA...ja hitta snoppdockan o baddockan.
- Så bra, in i badet igen nu.
- Jaja ja skaaaaaaaa, ja ska baja ta av bjöjjan på dockona föst.
- Ska inte snoppdockan få ett namn istället för snoppdockan?
- Vajföj då?
- Vet du något fint pojknamn du gillar? De flesta av dina dockor heter ju namn. Doris, Ella, Skrållan och så..
- Näää, tokmamma, han hetej ju snoppdockan baja.
Och så kastar hon i dom båda dockorna i badet, men tydligen hamnade dom på "hennes plats" i baljan.
- Men tok däj, däj äj ju min pjats, fjytta på dig äj du snäjj dockan...

Jag älskar att höra min dotter prata, fast ibland pratar hon så mycket att det susar i hela huvudet, men jag gillar dom finurliga och självklara funderingarna, som oftast är logiska, iallafall för en treåring.
Tänk sen när Alice också börjar prata, oh my god, mina öron!

kram Maja

Inga kommentarer: