söndag 20 november 2011

Min Symaskin

Snälla och otroligt duktiga Mariah ger mig ofta inspiration när det kommer till att sy kläder till Julia.
Eller sy lite överhuvudtaget.
Jag önskar bara det fanns lite mer tid till det...men jag syr så mycket annat istället.
När vi bodde i stan bodde vi nästan grannar med Göteborgs bästa, och billigaste tygaffär så lagret hemma var stort.
Så har vi det inte nu.


Mariah har ritat ett så fint tunika mönster till sin dotter Nikita som är lika gammal (nästan) som Julia, och ett ganska snarlikt till sig själv.


Jag ritar förvisso också mönster men bara på "finklänningar" till Julia och saknade ett fint basmönster, på trikåklänning som man kan variera i det oändlga beroende på tyg och annat.
Som är fint till både vardag och fest, beroende på hur man har "utvecklat" mönstret.


Se bara så fina dom är, och vilket fall.
Julia älskar ju att flaxa omkring i klänning och strumpbyxor här hemma och det är ett tacksamt plagg.
Och du hittar dom inte i butikerna.


Men vet ni, då var Mariah så himla rar att hon delar med sig, till mig, så nu har jag två fina mönster i mitt syrum.
Nu kan jag sy härliga,fina tunikor/klänningar till Julia (och Alice) och till mig.
Jag som nästan uteslutande alltid går i klänning här hemma även på vintern.

Nästa gång vi åker in till stan ska vi åka till vår "gamla" tygaffär igen och botanisera i mängder.
Sen får Husqvarnan gå varm till annat än gardiner, kuddar, fåglar och fina bomullsklänningar.

TACK!
Maja

Ps, bilderna är tagna av Mariah och knyckta från hennes blogg.



Inga kommentarer: