tisdag 6 december 2011

Traditioner och snöfall


- Nu ska vi se va ja ska skjiva tijj tomten mamma...

Oj vad det hade snöat inatt, dryga 4 cm som ligger kvar som en vit bomullsmassa på hela omgivningen här uppe hos oss..


Så vad passade då bättre än att idag skriva önskelistorna till tomten och hänga ut i granen som vi började med förra året.


Rött fint papper ska det vara och sidenband.
Julia fick skriva Alice också för hon kan ju inte.

Julia skrev längst ner på Alice och jag fick "översätta" där uppe och på Julias delade vi den på mitten.


Rullade ihop och knöt band..


Klädde på oss supervarmt och gav oss ut på tomten


Redo med dom båda listorna


Granen står så fint i kanten på vår trädgård


Och dit kommer sedan Tomten nu under natten och hämtar listorna


Beger sig tillbaka till Tomtelandet och verkstaden och börjar knåpa...joho-då för si så går det till.
Tomten finns, Joho-då.


- Tomten, hej Tomten..Nu äj ja kjaj, nu kan du komma!!
Tjoade Julia och innan vi gick så ropade hon, hon är väldigt noga med rättvisa
- Heeeeej Gjanen!


Man kunde inte krama snöbollar idag för det blev inga bollar men snöänglar gick bra att göra och det fanns nog inte en cm på Julias overall som inte var snötäckt.


Vi lekte jaga och kastade lössnö så lilla fröken skrattade så jag trodde hon skulle kissa på sig, åh älskade envisa temperamentsfulla och jag-vet-vad-jag-vill tjej!


Den andra lilla knodden ligger här..vink vink.


Snö kan man ha jätteroligt med, man kan skyffla, skotta, gräva efter snö-skatter och framför allt, räffsa.


Och lillknodd, hon vaknade efter en stund ute och då är hon så här glad.
Hon vaknar alltid så här glad och buset lyser.

Vi hade en förträfflig dag utomhus, kallt som attan var det men roligt!
Eftermiddagen ägnade vi oss åt att baka bröd och äta det till mellanmål, pyssla och sy i hobbyrummet och läsa sagor.

Jag kommer sakna mina tjejer den dagen långt bort när jag inte längre kommer att få vara hemma med dom..
Kram Maja

Inga kommentarer: