lördag 28 januari 2012

Alice rum - Måla Golv


Igår fredag åkte vi till Colorama och träffade rätt person som efter några turer förstod vad vi var ute efter i färgväg gällande Alice golv.


Hem kom vi med Alcro Färgbets bruten med vitt pigment.
Pensel "Mäster"..dyr som skam, men Ohhhh så bra!
( Vad rollern till lacken kostade ska vi undvika att upprepa, låt mig avslöja att den är av Mohair...)


Så idag, när Julia och J åkte till Beijer för att köpa virke till väggfasta och hemmabyggda bokhyllan alá ribbstol så började jag betsa golvet..
Trestavig ekparkett som J slipade förra veckan är underlaget.
Och ja, allt ska penselmålas...stön.
Detta var det trixigaste jag gjort i måleriväg...och magvärk fick jag.
Att måla fel på en vägg är ok, det kan man åtgärda, men att måla det minsta fel på ett nyslipat golv...
Big no-no.


Min påhejjande publik var som alltid oftast: Alice.


Hon satt utanför rummet och tuggade på leksaker, tjoade och var ständigt glad bara jag sjöng hela artilleriet barnvisor under tiden.

Imorgon ska jag lacka hela golvet, två gånger, med Alcros nya golvlack som inte ska gulna.
Det fick man tack och lov, rolla ut.
Nu hoppas jag det blir bra, allt är ju bättre än hur det såg ut före.

Under tiden som vi sysselsatte oss på ovanplan höll sig J och hans snickar lärling till i hans hobbyrum och spikade, snickrade bokhylla och tog danspauser mellan varven.

/Maja

Ps för egna minnet.
Kosten för golvet landade på 1760 kr, (ex ngr extra löpmeter golvlist)
Det ger en kvm kost på ca 150 kr i Alice rum.
Inräknat är hyra av golvslip plus slippapper, färgbets, golvlack x 2, pensel & roller.
De två sistnämda återanvänds till dom andra golven samt att 1/4 av besten återstår & kan nyttjas i Julias rum.
Och skall tilläggas...
Vi har gjort det själva och det känns ohyggligt bra!
/Maja

Inga kommentarer: