onsdag 18 januari 2012

Dagens Dag


Åh nej...Ekorren har två hål och jättesjuk så då fick Syster Julia rycka ut med sin läkarväska..


- Jättat sjåj mamma...så ja, nu ska ja jaga (laga) dig..


En spruta i huvudet så hon ej känner nålen.


Jag trädde synålen och fick rikta in vart den skulle sy, men det är syster Julia som ska ha äran av att ha opererat det lilla livet.


Hon hade två stycken stora hål som behövde sys


Sen tog Julia hand om eftervården, stoppade om, gav mat och kärlek och lyssnade på hjärtat igen.


När det var gjort var det dags för mellanmål som idag bestod av alldeleles nybakade thekakor alá Bevemyr.
Så enkla att jag måste slå ett slag för dom.
Jag gjorde halva satsen av det receptet Karin lagt ut, det blev ca 15 tjocka thekakor.
Mums säger vi och smaskade i oss hälften (nädå)

Memory-dax!

Dagen idag har varit en massa saker och lite av varje..ni vet, lite lek, lite sång, lite dans, lite pussel, massa disk, lite städ, lite tvätt av smutsiga sofföverdrag, en massa kramar och bokläsning...


..och en massa pennvässning!!


Det är, tycker jag helt faschinerande hur små barn, vårt barn, tycker att saker vi tar som vardagsmat och inte lägger så stor vikt vid, det kan Julia sitta med i timmar.
Troligen var jag likadan som liten, alla är nog det.
Detta nogranna och koncentrerade hon gör om det så gäller att vässa pennor, klippa i tyg eller papper eller limma med pensel.
Hon tar allt på allvar, lyssnar när jag först berättar, visar och förklarar, sem gör hon själv.
- Nu vijj ja jöja mamma.
Och så gör hon.


Eftersom J är på hockey hela kvällen idag så blev det "tvilling-nattning" av dom båda.
Julia är alltid duktig när det gäller att vilja gå och lägga sig.
Nästan prick halv sju senast förklarar hon varje kväll att
- Nu vijj ja faktikst gå o jägga mig, så nu gåj ja och taj på mig pjamas!
Sen gör hon det.
Idag inget undantag,
Både A och J hade pyjamas vid kvällsmaten, åt superbra båda två, trots snor och täppta näsor.
Sen frågade jag Julia om jag skulle lägga Alice först och sen ligga och läsa med henne i lugn och ro
(alice somnar på fem minuter om hon är mätt och nöjd)
Men det fick jag då rakt inte.
- Ajice kan jigga hos mog näj du jäsej mamma, ja taj hand om henne.
Så där låg dom när jag läste Mats Mus.
Två små skatter, våra underverk alla kategorier.
Pussa stoppa om och släcka fönsterlampan..
Sen gick jag och ammade Alice och fick henne att somna.
Julia sover fortfarande, det tog inte många minutrar.
Alice har vaknat ca var 8e minut sedan jag la henne, men nu sovit i 30, jag hoppas det håller i sig.
Det där slemmet som sitter i näsan gör henne orolig och svårt att koppla av eftersom det är svårt med napp när det blir täppt.
Gissar att hon sover intill mig inatt också.
Attans..jag som äntligen efter två månader fått henne att återigen sova så bra i sin egen säng nattetid.
Back to ruta ett.

Dagen Dag har varit helt fantastisk, så när som på att vi inte kunnat gå ut, men vad gör väl det när det är varmt och fullt av kärlek inomhus.

Mina (våra) barn är oslagbara.
Glöm aldrig vart ni hörde det först!
:-)

Kärlek/Maja

Inga kommentarer: