måndag 9 januari 2012

Full fart i helgen

I lördags hämtade vi släpet på schell strax före tolv och åkte till Ikea för nu skulle vi handla nya möbler till tjejerna.
Först var det lagom med folk, sen blev det galet mycket folk men jag tyckte vi alla var jätte duktiga och tjejerna är helt fantastiska när vi är iväg på ärenden.
Dom är så vana att vara med, båda två, att det aldrig blir några tjat eller strul.
Julia fick åka lite rutschkana så var hon nöjd men frågade lite väl många gånger om hon inte kunde få gå, det fick hon inte för oss.



Lagom på eftermidagen var vi hemma och Jonas och Julia började med att montera ihop hennes klädskåp.


Det tog lite tid så hon svidade om till Pyjamas och sen fortsatte byggandet.
En eloge till Jonas, han är bra på det där med att bygga ihop Ikea möbler!


- Ja håjjej häj så spikaj du pappa.

Lördagen gick fort, i ett hujj men det kändes ändå sm vi fick gjort lite saker mer än Ikea och på kvällstimman när barnen sov blev det hämtmat och filmen Jägarna 2 för mamma och pappa.


Söndag och Nu ska julen ut! (det sista som fanns kvar av den)


Granen skulle kläs av och adventsstakarna packas ner.
Julia sa till kulorna:
- Gonajj säja kujoj, nu ska ni sova i et egna hus, ses nästa åj, gonatt gonatt.,..


Slå ihop flera möbler, ut med granen, och så lite nya smaker för lillfröken.


Mosad banan...den här var tydligen lite besk av minen att döma men ner gick en hel.


Surt sa Räven om rönnbären.


Jag drog på mig målarbyxorna och grundade Alice tak, det ska nu målas två gånger till varav sista gången med penseln.
Om jag längtar??
Öhh, nä...
Men det blir fint, toppenfint och det ska bli kul att göra samma sak i Julias rum sedan.
När jag ändå hade brallorna på mig så passade jag på att måla om hennes fönster, plus golv och dörrlister..och även dom tre "ett års-listerna" i matrummet som jag ännu inte målat....av glömska och bekvämlighet.
Nu är det gjort och fint blir det.


Medan jag och Alice höll på med målarprutttlar, Alice satt och lekte med en roller medan jag höll på, så var Julia och Jonas i hans hobbyrum, som ligger vägg i vägg med vårt.


Där snickrade dom, spikade, skrev..


GJorde som pappa gör...medan Jonas snickrade på det fönster han bygger till tjejerna som ska sitta mellan deras rum.
Jodå, vi tror på den iden, att dom också kommer tycka om det.

Söndag gick i ett hujj den också men helgen var härlig, och den kändes ju lite längre bara för att det blev en arbetsfri fredag för Jonas.


Vad det blev på Ikea?

För en del möbel och mattförsäljningar på Blocket, samt tjejernas pengajulklappar från morfar, farmor, Lena och Ad blev det varsin sådan här byrå till tjejerna.
Serien heter Aspelund.


Det blev också varsitt sådant här klädskåp, fast det är bara Julias som är uppmonterat ännu för Alice har ju inget rum just nu...så hennes byrå står i matrummet och Julias i sitt rum.


Fina detaljer har skåpet och gott om plats invändigt.
Dom fick också varsin stor bordlampa som Julia blev jätte kär i, hon har redan vägg-varianten, Alice fick en matta, dom fick lite plastbackar för leksakerna som skall vara i byråerna, lite stora virserum-ramar till sina bilder som ska vara på deras väggar och så lite annat.

Projektet jag har framför mig nu, det tråkiga, är att idag förflytta Julias leksaker till byrån, fylla hennes klädskåp och organisera, flytta Alice kläder från vårt linneskåp till sin byrå, och få upp allt vårt linne till sitt skåp.
Vårt linneskåp har nämligen dom sista månaderna legat i Ikeapåsar på bottenplan eftersom Alice var tvungen att ha sina kläder någonstans :-)
Vi upplever ofta Moment 22...
:-)

Sådär ja, det var ju några dagars inlägg..
Kram Maja

Inga kommentarer: