tisdag 10 april 2012

Alice fyndar och Julia vinner


Alice favorit är under köksbordet...


Speciellt idag när hon fann en tappad majskrok :-)


Julia och jag har i brist på utgång, idag bla spelat spelet Vilda Valpar och yes, hon slog mig två gånger.


- Kojja mamma, min fäjj, bjå!

Storskrot är just nu inne i en lite smått testande period.
Ibland himmelsk, ibland smått (stort) frustrerande.
Vi utkämpar ibland större krig än Europa någonsin upplevt och det testas åt alla håll och kanter.
99% av tiden är hon helt fantastisk, hon resonerar, frågar och VILL veta saker, så man måste svara, även om man inte kan, då får man säga just det, att man inte kan.
Men man får inte undvika frågorna.
Hon vill ha samtal, hon vill läsa massor av böcker och hon har en vilja av stål.
Men hon är så snäll...men envis som synden.
Krigen utspelar sig oftast vid matbordet.
Att hon sticker från bordet när hon tycker hon är klar.
I vårt hus, sitter man vid bordet och äter, sen frågar man om man får gå från bordet när man sitter på stolen, inte när man redan är femton meter bort och tokskrattar för man lyckades smita.
- Jaga mig då mamma, kom och jaga mig!! Ropar hon då när man säger ifrån på skarpen att vi har bordsskick här.
Ibland får vi hålla oss för tokflabb åt hennes hyss men man måste ju sätta gränser.
Jag ogillar starkt barn som får äta överallt utan gränser.
Vi äter i köket, så är det.
Eller vid matsalsbordet.
Men kontentan är att vi springer inte med mat i munnen och mat på rummen är förbjudet.
Julia vet allt detta , och KAN allt detta, hon har ett fantastiskt bordskick, när HON vill.
:-)
Frukostarna när vi bara är hon jag och Alice är faktikst härliga.
För vi pratar, om allt, hon frågar.
Om när hon låg i magen, om varför saker heter som dom heter, och att det är ju konstigt att Farbror Robban, som ÄR lärare, inte kunde svara på varför blått heter blått och grönt heter grönt.
:-)
En prövningens tid är det, gränser vill hon ha, och dom får hon, även om hon ibland protetsterar så lyser det igenom att hon faktikst tycker om det.
Det ger trygghet.
Hon vet också att oavsett om jag är arg, glad, ledsen eller galen på henne, så älskar jag henne,.
Hon säger det.
Kommer fram och kramar mig, fixar frisyren som hon säger (stryker bort hår från ögonen) och bara säger det.
- Ja vet att du äjskaj mig fast du äj aj (arg)
Så är det.
Jag säger det hela tiden.
Att det 'är inte Julia, personen jag är arg på, det är sakerna hon gör, dumheterna, hyssen och upptågen.

Imorgon hoppas jag på bättre väder, vi vill ut och leka och ha picknick.
Kanske gå till skogen.
Annars får vi fortsätta med inomhus projektet i Julias rum.
Kökshyllorna är klara.
Idag hjälpte hon mig att borra fast konsollerna som Jonas byggt.
Imorgon ska vi sätta upp dom.

/Maja

Inga kommentarer: