onsdag 25 april 2012

Napp och nattens Alice

För egen dokumenation mest.

Det gick betydligt lättare att lägga Julia igår än kvällen före.
Men Jonas stannade faktikst hemma från sin fotbollsträning så vi skulle vara två, ifall det skulle bli jobbigt.
Jag tror iallafall att det var för den sakens skull han stannade hemma. Låt mig tro det :-)
Jag la Alice, som för första gången upptäckte att hon kunde ju faktikst snurra runt, även i sängen, och säta sig upp och få HELA sängen att gunga då vi har Vyssan Lull tassar på den.
Åh himmel det var roligt..tyckte hon.
Inte jag.
Till slut tröttade hon ut sig själv och la sig ner och då kunde jag bädda ner henne.
Julia fick saga och omstopp av Jonas men ville sen ändå att jag skulle lägga mig hos henne och krama.
Hon sa några gånger att hon saknade nappen, att hon saknade den i munnen.
Att munnen behövde nappen osv.
Men det tog kanske 10 minuter, mot kvällen före 40 minuter, innan hon somnade.
Jag tycker hon är SUPER duktig.
Man får tänka på att nappen har varit hennes "snutt" i snart 4 år.
Att bara tvärt sluta med något, och inte bara trappa ner, kan inte vara det lättaste men jag tycker hon är strålande.
Kvällen blev ju dock inte så otroligt lugn sen ändå.
Alice vaknade och kunde inte andas genom näsan, toktäppt.
Hon avskydde att få koksalt för att kunna suga rent med näsfridan och ta nässpray efter det ska vi ju inte prata om.
Ilsknare barn får man leta efter.
Och mammigare också.
Hon accepterar INTE Jonas efter läggningen.
Hon blir inte ledsen om han kommer in för att stoppa om ifall hon vaknar.
Hon blir ilsk.
Ren ut sagt förbannad.
När jag efter en stund får gå in och ta över så blir hon tyst och lugn men gräver sig fast om halsen på mig och muttrar som en gammal gubbe och är riktigt sur på mig för att jag skickade in Jonas och inte kom själv :-)
Älskade lilla unge.
Hur som haver blev natten extrem.
Timmar sömn som sovits är få.
Alice kunde inte sova.
Hur Julia kunde sova sig igenom detta skrik i timmar (kändes det som) det vet jag inte men hon gjorde det.  (selektiv hörsel som sin far?)
Jag satt upp med henne, låg ner med henne, hon sov utan pyjamas osv.
Till slut somnade hon.
För att vakna igen.
Jonas fick springa som hantlangare och hämta än det ena än det andra.
Om jag gick därifrån lät hon värre än ett brandlarm.
Enda gångerna hon var riktigt lugn var när jag var uppe och gick med henne i mörkret.
Idag sov hon till halv tio.
Har lite feber och näsan rinner som en kran.
Mulle-träffen i våran skog fick ställas in från vår sida.
Idag får Alice vara inomhus.

Kram Maja

Inga kommentarer: