söndag 23 september 2012

Att göra söndag

 
En söndag full av höst.
Gröngula blad och plaskiga pölar överallt.
Tog Alice i vagnen och gick en promenad för att gå till stället där Julia och Jonas skulle gå för att fiska...

 
Vi bor för himmelns vackert här uppe med sjön alldeles alldeles nära.

 
När jag närmade mig fiskestället såg jag de där lilla knallrosa krabaten stå där med sina såpbubblor...
Pappa J hade glömt flytvästen och fick i all hast springa hem och hämta den, när det regnat så mycket som det gjort är bryggorna hala..

 
Julia och jag passade på att blåsa mera bubblor och fånga dom igen

 
En stolt madam som lyckas gång efter annan

 
 

 
Sen kom äntligen pappa J med både flytväst och lite förmiddags smörgåsar och kaffe..


 
- Pappa, ta nu och fånga gammelgäddan men du måste lova att släppa henne direkt....
 
Ja, djurvän och omhändertagande det är hon.

 
Och ett riktigt tacksamt matsäcks-utomhus-fika-monster :-)
Om hon fick välja skulle alla måltider vara utomhus, oavsett väder vind och andra onödigheter.
- Mamma, mat smakar faktikst allra allra bäst utomhus, det bara är så.
 
 
På kvällen efter middag och innan nattningen tycker pappa J för omväxlingsskull att Julia ska lägga honom, borsta tänder och läsa saga.
- Jaaaaa, vilken bra ide, det kan jag göra.
- Men pappa, du har ju ingen pyjamas! (eller han har en fin blå som han vägrar använda)
- Mamma har pyjamas (jag har pyjamas året om..) jag har pyjamas och Alice har pyjamas.
- Men jag sover ju helst inte i pyjamas, det blir så varmt.
- App app app pappa, på kvällen blir det kallt förstår du, säger då Julia på en så fantastiskt klingande liten melodi-ton att vi bara nästan dog här vid köksbordet.
Bara det där uttrycket hon har:
- App app app..och så låter hon som en gammal skolfräken lärarinna som verkligen inte tycker om elevernas små uppstudsiga små bus.
- App app app..
 
Helgen kom, helgen gick.
Imorgon startar vi veckan med härliga nya vänner.
Kram Maja

Inga kommentarer: