söndag 2 september 2012

Dagen i Nolhaga

 
Jamen Maj Gådd vilken härlig dag vi hade i fredags jag och tjejerna!
Vi packade bilen och vagnen och for till Alingsås för lek i Nolhagaparken
the hela dagen.

 
I Nolhaga finns det vilda och lösa papegojjor enligt Julia.
Detta var iallafall deras lilla husbur, med balkong, icke att förglömma.
Balkongen är naturligtvis korgen underst, såklart.

 
Solen sken, barnen var tipptopp, Alice slockande så fort vi satte foten på den stora gräsmatteängen runt lekparken så jag och Julia kunde förlusta oss själva en stund.

 
Jag förstår inte tjusningen i att hissa sand gång efter annan men så är jag ju stor också, Julia däremot kan hålla på hela dagen, och regler har hon, himmel om jag bryter dom.
- Du får i-n-t-e ta sand i högen jag tömt ur mamma...

 
Vi klättrade, hängde i ringar och testade saker som dom stora barnen gör.
En pojke var så söt.
När Julia inte kunde, så frågade han om han fick hjälpa henne.
- För jag är ju 8 år, så jag kan lite bättre, får jag visa dig?
Det fick han.
Han tryckte upp henne för klätterpinnarna och vips var hon högst upp.

 
Lunch intogs.
Smarta Stina som invigt oss i att pannkakor är bra att ha med.
Perfekt,
Alla magar gillar det.
Och mjölk.
Och kaffe.
Och chokladboll Deliacto-köpt.
Jodå, jag köper fikabröd, ibland, sällan...

 
Trött FiaLotta som  efter lunchen la sig tillrätta i mitt knä och fick mig att läsa alla Pixs sagoböcker jag plockat med mig.
Killingar, Askungen och Snövit, herregud, nu kan vi alla utantill.

 
Fint va?
Stort iallafall.
Det tänkte vi knycka.
Passar perfekt på våran tomt tyckte vi.
Men ack nej, det får man ju inte.....
Knycka alltså.

 
Sen spexade vi...På Julias inrådan skulle vi pussas.









 
Alice vaknade ju faktikst från sin dvala där och knallade runt.
Eller, knalla...Sprang, löpte, tokrusade, är mera passande ord.
Jisses så man får jaga.

 
Men vi åkte kana, lekte i sandlådan och Julia hittade en lekkompis Anton från Floda.
Han berättade att han var 3,5 och hon att hon var 4.
Oj så dom lekte.

 
Medan Alice hade fruktstund och mamma vilade benen.
 
När vi sent sent på eftermiddagen efter en massa härliga timmar senare satte oss i bilen så berättade julia att det är ju mycket roligare att leka med pojkar.
-Jaha, varför tycker du det, frågade jag.
-Dom vill kramas så mycket.
 
Tack för en härlig dag ungar!
Kärlek.
/Mamma

Inga kommentarer: