tisdag 20 november 2012

Att peka ut det viktigaste

 
Idag har vi varit i hobbyrummet Julia och jag....
Och förutom roligt sällskap där nere finns det en hel del saker som man inte klarar sig utan om man ska sy kläder till sig själv..
Och barnen.
 
1: Provdocka.
Har ni testat att nåla och måtta på er själva under skapandets gång så inser ni vidden av detta.
Det är helt omöjligt att få till skräddarsytt utan en docka med dina mått.

 
2: Saxar
Väldigt bra sådana och väldigt många för olika saker.
Den som av misstag klippt i papper med mina tygsaxar vet att man gör inte om det.
Olika material, olika saxar.
Och jo, det är skillnadpå sax och sax.

 
3: Bra förvaring
Och då gäller dte ju inte bara till alla skisser och mönster och annat bra att ha som man rivit ut ur tidningar.
Utan bra förvaring för allt man behöver.
Knappar, tyger, dragkedjor, resårer, kantband, smockband, trådar....
Allt, allt...

 
4: Mönsterpapper...
Även om jag här fotade just Mönstrade papper så syftar jag mer på bra mönsterpapper som inte är av smörpapper kvalite, helst ska det vara lite vliselin-känsla, mjukt....
Väldigt dyrare så i mina burkar står just smörpappersvarianten och det är otroligt tråkigt att jobba mer..

 
Det här är min önskedröm tror jag.
En massa snygga provdockor, speciellt i barnstorlek.
Vet ni hur ovilliga barn kan vara att prova när man har nålar i plagget.
För att inte tala om hur opraktikst det är när Alice lubbar iväg med just nålar i tyget.
provdockor i barnstorlek som är ställbara, som min, hade varit guld värt!
 
Så...
För att det överhuvudtaget ska bli nåt sytt behöver man väldigt bra saker.
Symaskinen inte minst :-)
Men, har man en bra med olika sömmar så klarar man sig med en.
Jag har en overlock som står i förrådet (mammas) och den samlar bara damm eftersom min maskin har alla sömmar jag behöver för olika tygval.
Måttband är bra...och linjal...och ett huvud fullt av ideér kan underlätta.
Och ett alldeles eget rum för ändamålet...
Det tristaste som finns är ju när vanliga boytan svämmar över av lösa trådar och tappade knappnålar.
Ett eget litet krypin betyder ju att man inte behöver plocka undan när fantasin och inspirationen tryter, då lämnar man allt och kommer tillbaka senare...
:-)
 
Nån som blev sugen på att börja?
kram Maja

Inga kommentarer: