fredag 9 november 2012

Att utnyttja dom små stunderna då och då

 
För några veckor sedan botaniserade jag ju hos Yvonne i Tygaffären i mina gamla krokar
Och efter att jag mätt båda barnen ur alla vinklar och vrår, där Julia var mer behjälplig och Alice mera av den iväg-springade sorten så blev det till slut lite sytt.

 
Så när jag har kunnat ta fem minuter hit och dit har jag konstruerat mönster, klippt, nålat och tänkt så hjärnan brunnit upp.
Jag vill göra singoalla modell på pyjamasjackorna och då med raglanärm, något jag aldrig ritat och att kontruera raglanärm efter intruktioner var tusan tidskrävande.
Nu kan jag det.
Och tjejerna passar båda jätte jätte bra i just raglan-modeller.

 
Så det blev två härligt lila pyjamasar åt dom båda, med puffärm vid ärmsluten och bensluten.
Jag la inte ner en massa tid på att sy dekorsömmar vid ärmslut och halsmudd, det får bli på klänningarna sedan.

 
Tyget, milda himmel, vilken kvalite!
Jag är kräsen.
Jättekräsen med tyg.
Alla dess tyger köpte jag hos Yvonne
Jag köpte det lila och det cerisa.
Kraftig kvalitetstrikå som tål alla dom tvättar jag kräver på pyjamasar.

 
Av det stickade svartvita blev det värmande tights åt dom båda som använts massor.
Lite synd så noppade sig tyget efter första tvätten men som underställstights är dom perfekta och Julia älskar sina "zebra-tights".

 
Till alla tjejernas tights jag syr (många!) har jag gjort mönstret efter några som sitter bra av köpe-tightsen.

 
Alice fick ett par nya av detta tyget vi köpte förra året och som jag hade en stuvbit kvar av bland hyllorna....
Lilla Elsa har ju fått Alice urväxta :-)


 
Av det cerisa blev det som sagt två likadana singoalla pyjamasar till dom med mycket rörelsevidd.
Kunde nog justerat det lite men dom växer ju :-)

 
Så man kan klappa händerna till Bamse

 
Och stuffa i soffan

 
Eller bli lite lite ängslig när Stora draken kom...

 
En febrig Julia som hittils idag mest tillbringat dagen nerbäddad i min säng, eller nerbäddad i schäslongen framför film.

 
Men först det obligatoriska syskonmyset

 
Som ibland går lite överstyr..
En vill kramas, en vill pussas...
 
Jag har högar med tillklippta mönsterdelar där nere, tom något åt mig själv, men det tar sin tid ibland.
 
Vid symaskinen / Maja

Inga kommentarer: