torsdag 20 december 2012

Att börja prata

 

- Gådd Ju!

Alice pratar och mumlar och visar och gestikulerar.
Hon är väldigt, väldigt tydlig med det hon vill, och det hon inte vill.
Hon vill ogärna ta på sig kläder på morgonen men har man väl fått på henne byxor och tröja så blir hon smått galen om hon inte får en kofta över, sträcker fram armarna eller går själv med kavata steg till garderoben och hämtar på egen hand.
Hon har börjat att sätta revir det lilla livet.
Sliter tag i sina saker, trycker det mot bröstet, tittar under lugg med ett lurigt leende och säger
- Miiin!
Sen tittar hon lite undrande på mig, om jag ska tycka det är oki eller inte.
Jag tycker inte det är oki.
Det vet hon.
Så då flinar hon upp sig och kommer och trycker armarna runt halsen på mig och säger
- Kaam
Den där kramen följs alltid av en smetig snorig härlig 1,5 årings puss.
En sån där man luktar bebis av efteråt, i säkert en vecka.
- Gådd Ju, säger hon också, GOD JUL alltså.
Snäll och glad och finurlig är hon.
Och förstår.
Herregud vad hon förstår.
Just nu vilar hon lite fm och Julia och jag står och ska göra pressgurka.
Hon skalar och skalar...
På morgonen hade jag dockteater med NallePuh och Nasse handdockorna.
Då sitter båda som snälla små ljus och svarar på frågor och visar och frågar och berättar.
Julia berättar om våra dagar och att det snart är jul.
Alice säger - Bja Bja och nickar och tittar.
Alice andra jul vankas och Julias femte.
Och förväntan blir ju inte direkt mindre.
Men tjejerna och jag har julfixat, pyntat, hämtat gran, handlat och städat.
Så nu kan faktikst tomten komma.
Men vi skulle ju bli väldigt glada för lite snö, mmmm, det skulle vi verkligen.
 
Maja
 
 
 


Inga kommentarer: