tisdag 11 juni 2013

Att ha livat en tisdag



 
Förmiddagen fördrev vi med att måla, läsa och skriva upp frågor som vi ska ha med imorgon när Julia och jag ska på lite inför-besök på hennes avdelning till höstens förskolestart.
Jag har självklart en massa frågor, om egentid och egna stunder, om ateljen och rutiner, om hur ofta dom är på utflykter och sagoläsning och kreativitet, om bakning och hjälpa till i köket och ja allt sånt där som Julia är van att få göra, och som hon älskar.
Julia skrev också frågor som vi ska ta först.
* Finns det toaletter om jag blir kissnödig.
* Har ni vardagsrum för vi brukar läsa saga där.
* Får jag träffa Alice, min lillasyster, på dagarna.
Den sista fick mig att mjukna i knäna, lilla gumman....

 
När lunchen var över och Alice tog vilan kom Adam, Elsa och pappa Daniel.
Elsa denna helsköna dam med det mest fantastiska minspelet och ljuden man kan tänka sig, som älskade badet där hon och Alice satt i skuggan...


 
Alice ser lätt trumpen ut men det var hon då rakt inte.
Dom körde dockvagn, gav varandra ankorna, bytte Puh mot Nasse och tvärt om och skulle kramas.
Alice som är lite svårfotograferad dom här varma dagarna då hon helst springer runt Na-Na, dvs naken...

 
Adam och Julia...
Dom lekte dinousaure-utrotare, stångades i nån lek som innehöll en boll, lekte kurragömma, hoppade på studsmattan så magarna studsade och fikade mellanmål vid vita bordet i skuggan.
- Nu maja är jag så mätt i min mage att de inte får plats mer.
Tänk er den meningen på lite släpig småländska :-)
Fina Adam!

 
Fröken, som man mest ser ryggen på ibland.
Alltid fart men idag har hon varit intill mig som ett litet plåster.
Vi rensade tistlar, då satt hon intill.
- Mamma, visst är det väl helt fantastiskt att vi gör saker tilsammans, det blir ju roligare då, eller hur...Och snabbt går det, fast jag mest tar dom små och du dom stora.
 
Vid nattningen var jag tvungen att ligga hos henne tills hon somnade, hålla handen och stryka kinden.
- Jag älskar dig mest mamma...
Fast jag har fem kärlekar i kroppen.
Min kärlek till Pricken...till mamma...till Alice...och till pappa och så till mig så klart.
Mamma, du kan väl allid ligga så här och hålla om mig?
 
Jag märker tendenser sista veckan, att ena stunden är hon stora tjejen, och nästa vill hon ha tilbaka sina nappar och vara liten och inte behöva gå på dagis.
Suga på tummen, suga på täcket, sitta i famnen eller bli buren.
Och vi tog sista krumelurpillren för någon dag sedan.
Hujedamig vilka krokodiltårar det kom då.
 
Men det blir bra imorgon.
Hon och jag, trygghet, i lugn och ro få prata med en utav hennes blivande fröknar, se lokaler, höra henne berätta och framför allt, att Julia får ställa frågor, sina frågor, sina tankar.
Att mamman avskyr det hela med hela kroppen sin, det är bara att trycka undan i ett hörn.
Vad det gäller Alice har vi ännu bara fått samma startdatum som Julia men ännu inte vilken avdelning...och då blir det en vända till.
 
Maja

Inga kommentarer: