torsdag 8 augusti 2013

TRÄDGÅRDSTANKAR & INSPIRATION

 
Bild: Ikea
 
Det kan knappast ha gått någon obemärkt förbi att vår trädgård är av det tristare slaget vad det gäller lummighet och mysiga små "rum" i rummet som Ernst skulle ha uttryckt sig.
Vi har bara platt gräs och oändligt mycket grus vad det gäller framsidan och baksidan är mera barnanpassad med färgglada vidunder som tar plats och nästan får synen att skära sig en smula.
Jag vill ändra på det.
Ja, inte barnens avdelning då men framsidan.
 
Jag vill kunna gå där nere, sätta mig med barnen och sippa kaffe i lummig berså som doftar syren, bläddra i magasin, köra fötterna i mjukt gräs och faktiskt behöva kryssa lite mellan buskar och träd för att komma dit jag vill.
 
Så, jag letar inspiration.
Nätet är bra för det.
Bloggar är bra för det.
 
Till sommaren 2014 kommer trädgården att ändra karaktär.
Hoppas vi.
Grus ska bli gräsmatta, garage ska rivas, carport ska byggas, marksten ska läggas och muren vara på plats.
Vi behöver inte likt dom förra ägarna, parkeringsplaster för 16 bilar.
Det räcker med två.
 
 
 
Högt, väldigt högt upp på önskelistan står en lummig hörna nere i vänstra hörnet.
Grusad plätt och avskildhet.
En plats att slå sig till ro i skuggan.
Inte alltid behöva tillbringa tid på stora altanen utan även utnyttja att vi har en stor tomt.
 
 
 
Korgstolar för utomhusmiljö från Jysk.
Och bordet under från Ikeas utomhus-serie.
Känslan är ju att det ska vara avslappnat och inte strikt, lite "skrynkligt" i kanterna mot det annars så strikta huset och den stora altanen.
 
Medan jag letar aha-upplevelser både vad det gäller färg, form och material,
så tittar mannen i huset mest på praktiska saker och skakar på huvudet åt mina ideér att vilja ha grus på gräset och planteringar mitt i allt.
- Jag vill ha en barbapappaform, säger jag.
- Hmmmm, men det blir så svårt att klippa runtom..säger han och bromsar allt det fina jag skapar i huvudet.
Han suckar tungt och ser inte alls det där vackra.
Dom där sköna oaserna som det skulle kunna bli.
Hummar och gruffar och skulle nog vilja ha en rak gräsmatta utan ett endaste strå som böljar i vinden.
Och att allt ska gräsklipps-anpassas.
Men jag, jag fortsätter att leta bilder och inspireras, och längta en smula.
För jag vet att han ändrar sig med tiden.
 
 
Vad sägs om den härliga kombon svart/vitt i olika kombinatioer och mjuka upp det med gult i sammet.
Olika material i tygerna.
Inspirationen kom från fotot ovan, och jag hittade exakt det jag var ute efter på H&M Home.
Klicke-li-klick.
När sommaren är över flyttar så flyttar alla kuddar in.

 
 
Barbapappaformen mitt i gräsmattan.
Och ja, ni har rätt.
Att satsa tid och energi på att plantera rabatter när jag inte besitter dom mest gröna fingrarna kan ju tyckas vara en smulla slöseri på en mängd resurser men, jag är ju inte sämre än att jag kan lära mig och läromästare finns runtomkring mig i form utav fina grannar så skam den som ger sig..
 
 
Mitt i allt detta med att trädgård ska skapas ska ju även muren byggas.
Inte det lättaste beslutet, eller det mest ekonomiska.
Det finns en uppsjö av murar och liksom all annan inredning inomhus ska ju muren smälta ihop med husets uttryck och vill man ha en kall mur, eller en robust, en gammeldags eller en mittemellan.
 


 En dag kommer trädgården se ut så som vi önskar.
Det kommer bara att ta ett tag.
Tills dess klickar jag vidare på nätet efter inspiration, tittar i trädgårdar och på uppfarter vi passerar, stannar ägare och frågar vart dom köpt ditt och datt, planerar, skissar i huvudet, adderar och drar bort.
 
Men högst upp, där står den där lummiga vackra bersån med lite robusta möbler som tål att man slänger sig i dom, och känner syren doften ända upp i bihålorna.
 
Maja
 
Ps, bilderna är tagna och länkade till från HouseOfPhilia, Ikea samt HM.
De tre sista fotona som inte äger en undertext är tagna och ägda utav mig.
De andra lånade.


 

Inga kommentarer: