fredag 20 december 2013

SAKER DU INTE VISSTE


Fredag Happy Fredag.

Barnen skriver önskelistor som ska lämnas till Tomtefar på Liseberg idag och vad passar bättre denna halvmulna dag än att kickstarta med lite:

Saker Du inte visste om Maja
Om det nu är så himmelens intressant vet jag ju inte men då får man ju scrolla neråt

Sjunger högt i bilen när inte barnen är med.
Men vem gör inte det?
Otroligt högt faktiskt. Så där högt att skulle min storebror lyssnat skulle han säga att nu spränger du snart högtalaren.
Han sa alltid det när vi var små.
Jag vet inte om dåtidens högtalarlådor var av sämre sort men han sa så.
Och jag förväntade mig alltid värsta explosionen.
Tonartshöjningar och schlagers är iallafall hårdvaluta men av nån konstig anledning passar min röst för duett med lilla fina Måns Zelmerlöv och Lena Ph.
Eller Perelli och Amanda Jensen.
Ni kan ju aldrig ana vilka klockrena toner vi kan få till. :-)


Jag har ägt som mest 286 par skor.
Att jag vet det tyder ju bara det, på en smula galenskap men hur som haver så har antalet minskat....tror jag.

Som barn tränade jag truppgymnastik men det betyder inte på långa vägar att jag vare sig kan stå på händer eller hjula, för det kan jag inte.
Armar och ben vill liksom inte synka ihop sig riktigt och nån tyngdpunkt för att balansera på händer hittar jag inte alls.

Däremot är jag en jäkel på att dansa bugg och har gjort det sedan 1992 och även svirat runt på tävlingsgolvet i densamma gren.

Träna ogillar jag dock starkt.
Jag kan faktiskt komma på väldigt många bra saker som jag bara måste göra istället för att träna.
Jag kan absolut tillbringa fem timmar oavbrutet på ett dansgolv men det där med att ta sig tid och åka till gym och jonglera med redskap och få upp puls och ta tiden och bli läbbigt svettig ändå ner i hårrötterna.
Nope, inget för mig lata människa.
Vilket ju är riktigt dumt att ha som mantra för sig själv må jag säga eftersom jag läste någonstans att efter man fyllt trettio så sjunker, jodå s-j-u-n-k-e-r kvinnors ändalykt med två, hör och häpna t-v-å (!!) cm per år.
Per år kära vänner!
När man är närmare sextio så går man där och släpar den efter sig om man inte passar sig jäkligt noga för tyngdlagen så med det sagt så envisas jag ändå med att säga att träna inte är min grej nu för tiden...


Jag var revyprimadonna under något år för lokalproduktion och har haft ett fyrsidigt mittuppslag i självaste Amelia i mitten av 90 talet.
Joman tackar ja.
Självaste Adamo var det dessutom som ringde mig.

Även varit frontfigur för Friluftsfrämjandets externa markandsföringsreklam under våren och oh-la-la stackars reklammakare måste jag flinka in med.
Tänk er scenariot Ledare-Maja, som skrattar som Birgit Nilsson var det nån som sa, och just denna inspelning skulle då lyfta fram just mina egenskaper som ledare, min syn på det hela.
Och så mixar vi upp det hela med gapflabb, utrop och svordomar på kroatiska när jag kom av mig och så alla dessa - Bryyyyt!!!
Ja herre min je, men reklamfilm blev det.
Hur många slaganfall jag gav reklambyrån vet jag inte.
Dumt väcka den björn som sover.
Så, icke en medverkan att stoltsera med förvisso.
( Men ändå, av 10.000 blev det jag!!)

Ovan kan ju tecknas som lite skryt men så fungerar inte jag.
Men man har ju för sjutton rätt att vara stolt mitt  det ostolta jantelagarnas land.

Lämnar huset utan läppglans händer nästintill aldrig, och jag skulle aldrig, aldrig ikläda mg väldigt färgstarka Foppa-tofflor, eller färglösa heller för den delen.
Har och kommer aldrig förstå fascinationen riktigt....
Däremot tycker jag att 9 cm pumps med italiens läst är ett ypperligt skodon att klättra omkring i berg i.
Speciellt med en gravidmage med 7 dagar kvar till Do-date.
Men det är ju en annan historia.

Jag äter nästan alltid samma frukost, i samma ordning.
Yber-svensk på den punkten.
Bästa målet på dagen dessutom om ni frågar mig.



Morgongänget på Radio Rix försökte spela mig ett spratt med Luringen och en viss Wachtmeister en tidig morgon, det gick så där, jag var nog det tråkigaste offret någonsin och nej, rumsren var den inte.

Att jag har en extremt sne och vind livmoder kom dom på först efter andra barnet var fött, och därmed de sista, dvs Alice.
Henne fick dom bryta nyckelbenet på för att ens komma ut så hepps så det kan gå minsann.

Jag har nästintill fobi för att vistas i källarutrymmen med hiskeligt gamla cementerade avloppsrör och golvbrunnar, härstammar sedan barndomens matkällare, en vattenpump och en storebror som gärna på skoj låste in...


Nåt mer rafflande då.

Det skulle väl vara att jag varit flintskallig.
Inte så där åh-jag-tappar-håret-av-amningen flintskallig utan
blank-som-en-golfboll flintskallig.
Verkligen blank.
Så kan det gå när väteperoxiden får löpa lite amok.
Tur det växte ut igen.
Kan ju lugnt medge att flertalet år efteråt gick hjärtat lite väl fort så snart jag skulle färga håret.

Önskar alla en Happy Happy Fredag!

Kram

Maja

Fotograf: Julia
Stövletter: ZARA
Skinnkjol: Laredoute
Blus: Darling

Inga kommentarer: