måndag 24 februari 2014

ROADTRIPP


Man ska passa på när man kan.
Det ska man.

När man inte har ett arbete att stressa till, när barnen bara går sina 15 timmar på dagis som lätt kan undvaras, när solen börjar värma på nästippen och barnen längtar efter den långt borta familjen och lekkompisarna i en annan stad.

Så.

Jag och tjejerna tar en tre dagars lång, eller kort, hur man nu vill se det, Roadtripp.
Boende hos mormor och bonus-morfar med dagsutflykter till nära kära och så lite hitte-på-aktiviteter med värdarna.


Direkt efter dagens telefonintervju, veckans enda inbokade, gick samtalet till förskolan för att meddela ledigheten för båda barnen, och Hejja-Hejja sa dom.
Passa på, Hejja er.
Ha det så roligt!

Och tjejerna som mellan varven av utomhuslek med sol på nästippen, (yeaaah!) dammsugning utav bilen och sandlådelek, löpt en aning amok här inne i uppspelthet och vild yra.
Dom tycker detta ska bli lika spännande som om jag sagt att vi ska åka rymdfärja och träffa Daidalos i Labyrinten.
Ja nästan iallafall.

- Ta fram leksaker, pyssel , böcker och spel som ni vill ha med, och dockor, eller vad ni nu vill ha.

Och dom tog mig på orden.
Verkligen.

Dom har gått där inne i lekrummet och tummat på leksaker, mumlat, resonerat med varandra, sprungit fram och tillbaka, lagt dit, tagit bort, lagt tillbaka.
- Mammaaaaaaa, hur många böcker får vi ta med oss??
- Välj tre var, det tror jag blir lagom.
Så resonerade dom sig fram till vilka dom skulle välja för att ha dom mest spännande, längsta och mest roliga böckerna med sig för godnattsagor och pauser.

Utav Julias åtta Barbies fick visst tre stanna hemma.
Uppenbarligen var fem ett lagom antal.
Väldigt svåra 100 bitars pussel är med, dom ska visst ta hjälp av Dennis, han är bra på sånt.
Har tålamodet att sitta länge och klura så kan någon kan tydligen han sa Julia.


Alice har rusat runt och tjoat att nu ska vi minsann åka till mormor och Dennis och hon måste packa och så kom hon styrande med ännu flera dockor i på tok för stora storlekar för att allt ska kunna rymmas i bilen.
Vagnen ska ju dessutom med.
Och lite onsdagsgodis, när det blir Lill-lördag.

Och alla kläder och ytterplagg för utomhuslek.
Till alla tre.

Alltså.

Det ser ut som vi ska emigrera.
Det ska vi inte.
Vi ska bara till Götene.

Men.
Jag är jordens sämsta på att packa inför resor, jag är det.
Horribel.
Inte på att packa snyggt och väl vikt och ordning och reda utan bara mängdmässigt.
Packar övervikt redan innan jag kommit iväg.
Vill ha med så mycket av allt jag tycker om för jag vet ju inte vad jag känner för imorgon eller nästa dag eller nästa.
Och så packar jag myskläder och ännu flera goa tröjor och kjolar och så nån klänning, ni känner ju mig, klännings-älskaren.

Och så barnen som av naturliga skäl måste ha ett harem utav ombyten, så, det blir lite packning.
Teve-skärmar, blöjor, kläder, väskor, vagn, leksaksväskan and on and on and on..

Men roligt ska det bli.
Jag delar barnens vilda entusiasm.
Att vi kan göra detta nu.
Det som förut varit svårt då vi bara haft en bil.
Då vi haft en Alice som kräkts när man då som ensamkörare inte kan stanna.
Nu gör hon inte det längre.
Och bilen har vi.

Så.

Nu tar vi tre dagars Roadtripp jag och tjejerna.

Härligt!

Kram


Inga kommentarer: