torsdag 3 juli 2014

KONSTVERKEN


Barnens alster till sina fröknar.

Och ja, en smula partisk är jag självklart men det är baskemä dom finaste muggarna jag sett.

Såklart.





Så nu står dom redo, inpackade i cellofan med rosa snören och liten lapp.

"Tack för allt ni gjort detta år"

För gudarna ska veta att jag våndats, avskytt, förbannat detta att dom ska vara ifrån mig, vara på förskolan, tiden jag skolade in var förfärlig.
F-ö-r-f-ä-r-l-i-g.
Se all denna sorg som var i början, eller ganska länge.
Se den där likgiltigheten och dimman som Alice försvann in i den första tiden jag lämnade.
Jag har gråtit över allt detta.
Över alla saknadens ord och frågor från barnen om varför jag måste lämna dom.
Nu trivs dom och skrattar och jag är så tacksam för all denna trygghet som funnits som en mantel runt dom när jag inte varit där.

Så imorgon blir en sorgsen lämning på morgonen.

Imorgon tömmer vi lådorna, tar hem pyssel och extra kläder.
Tar bort alla spår av Julia och Alice.
Nu väntar 6 veckors sommarlov innan nästa utmaning tar vid.
Förskoleklass och ny förskola.

Men först säger vi hejdå till Pia, Camilla, Caroline, Angelica och Carolina.
Ger dom minnen med barnens konstverk.
Ger hårda kramar av tacksamhet.
Och torkar tåren i ögonvrån.
Avsked är min sämsta sida.
Alltid varit.

KRAM

Maja

Inga kommentarer: