torsdag 17 juli 2014

SOMMAR SOL OCH LÄTTA LUNCHER


Sommar, sol och lätta luncher.

Ungefär så det ser ut nu.
Med tryckande värme trots att gårdagen bjöd på moln.

Pannkakor i skuggan och fika lite då och då.

Det smakar sommar.




Och Julia som var lite dagen-efter trött efter övernattande kompis ville bara vara hemma med Alice och leka mamma pappa barn.
Och prinsessor.



Och jag som sitter halva nätterna och dreglar i fina matböcker och får inspiration på både upplägg och mat och aptitretare till bubbliga rosén som ska serveras den där dagen som det nu då blir lite fest.

För, när jag väl bestämde mig att göra det så är det All In.
Listan blir längre och längre med kom ihåg punkter.
Ni vet allt det där lull-lullet som är minst lika viktigt som maten man bjuder på.
Lyktorna som ska lysa i natten, ljusslingor på altanen, filtar, golvkuddar, blommor.
Vita dukar och avlastningsbord.
Krukor för bestick och vikta servetter.
Kylhinkar och tipspromenad och allt det där som vittnar om att det finns en tanke, en ansträngning, det där som är "jag" in i minsta detalj.
All In eller Skitsamma säger en nära vän.
- Du är All In eller Skitsamma, och han har så rätt.
Så rätt.

Så, när huset sover och jag smuttar rosé sitter jag och bläddrar bland fina matbilder och skriver upp.
Klickar hem klänningar...som just nu är uppe i antalet fem och alla i olika färger.
Som funderar på smycken och skor och hur håret ska sättas upp.

Det enda jag inte kan påverka är ju vädret, för festen är planerad att spenderas utomhus.
Och i min värld existerar inte regn just då :-)

Men, det löser sig.
Nu ska jag bara lösa barnfrågan.
Det är det stora dilemmat.
Ingen barnvakt.
Ingen vi frågat är hemma.
Och dom som är hemma är ju bjudna hit.
Och jag vill inte att barnen ska vara hemma.

Vi har alltid fester med barnen inkluderade.
Jag skulle vilja ha det vuxet.
Med fokus på vuxna.
Som inte behöver den omsorgen mer än mitt värdskap under kvällen.

Det löser sig kanske.

Nu tar vi tag i dagen här.
Packar för bad och sandstrand.

Kram

Maja

Inga kommentarer: