måndag 27 april 2015

FÅR JAG FRESTA MED SOCKERKRINGLOR ALA EMMA


Joho då. 

Det har bakats sockerkringlor minsann.

Sockerkringlor som torde klassas som den mest jästa degen ever då jag satte den kl 10 när barnen gick på upptäcksfärd , sen kom ju en vidunderlig massa saker emellan som tvätt och städ och fix och mellanmål och den där våffellunchen på altanen och bäddning av sängar och fix med kläder och ja, ni vet ju hur det kan bli...

Och så for jag upp till skolan med barnen för att se hur bygget fortgick och där...kl halv fyra kom jag på:

Degen!

Så, den var väljäst minsann.



Men, eftersom jag vågar påstå att det är jordens godaste bullar, och enklaste, så bara måste jag, återigen, klistra in receptet från ett gammalt inlägg här på bloggen.

Det får ni ha förståelse för.
Att vissa saker sker i repris.


Så, varsågoda!

Det blir ca 40 stycken och med risk för att låta lite överentusiastisk så föreslår jag nästan att baka dubbla satser, risk finns att man äter upp alla i ren förvåning.
Innan man förstod vad som hände.

Nåväl:
50 gram jäst, ett paket alltså. 
200 gram smör
4 dl mjölk (standard)
1 ägg
1 dl socker
Lite salt
12 dl vetemjöl

Pensling och garnering:
Smält smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker

Smula jäst.
Smält smör och blanda med mjölken 
i över jästen
rör
I med allt annat
Låt maskinen stå och jobba i säkert 10 minuter.
Individuellt.
En del kanske har en stark man vid sin sida som kan stå där och veva, en del kör kitchenAid som jag, låt det då gå tio min, om ni föredrar mannen som var stark så kör 20 min.

Låt jäsa 30 min under bakduk i bunken

Dela degen i 40 bitar och rulla korvar som ni gör kringlor av.

Låt jäsa på plåt i 30 minuter

Sen ska dom in och gräddas.

Varmluft 250 grader i ca 8-10 minuter.

Under tiden har ni gjort sockret till garneringen, dvs blanda dom båda sockersortena och smält smör.

När bullarna är klara så pensla med det smälta smöret och doppa i sockerblandningen.

Obs, bara så många du ska äta.
Det kan ju bli en hel del.
Om ni frågar mig så på tok för många.
Det finns liksom ingen hejd på hur mycket kroppen älskar sockerkringlor.


Resten, som ni inte äter upp.
Om det blir några kvar alltså.
Dom fryser ni in och tar fram när ni behagar och då penslar man ju bara med smält smör och doppar i socker igen och så där håller man på till frysen är tom.

Ha en härlig måndag!

Kramar

Maja

Inga kommentarer: