måndag 27 april 2015

SOBER ELEGANS FÖR JULIA


Hej Måndag

Det är ju det där med rummet.
Rummet till Julia.

Rummet som skall gå från lite flickigt prinsessigt och passande både J och A till att förvandlas till ett rum för Julia.

Bara Julia och det hon önskar.

Och jag letar inspiration i tidningar, på nätet, på bloggar, i butiker, 

Dom mest fantastiska visioner visar sig och jag vet ända in i märgen att det kommer bli så otroligt bra.


Bort med tapet och på med färg.
Dova färger.
Dusty.
Mjuka ljusa pasteller och milda toner.




Ett rum att vila i och att få lugn och ro.

Ett avstressande rum efter timmar på skola och fritids.

Med fina förvaringar.
Hon har ju sitt klädskåp och jag kommer ordna sänglådor för att dölja det hon inte leker med så ofta men som hon ändå vill ha.





Rummet är ju en stor hemlighet men hon är delaktig i vissa beslut.

Tillsammans sitter vi med ipaden och tittar på bilder.

Jag frågar vad hon tycker och hon svarar.

Hon säger: Ååååååå och Jaaaaaa.
Och Så vill jag ha det och mamma det där var vackert...


Jag har köpt detaljer, ni minns askarna.
Överkast och fina kuddar i lila taft.
Sänghimmlen finns och ljusbollar ska köpas.

Detaljerna som är det roliga,
Skrivbordet. 
Lampor.
Den lilla haren i brun keramik hon hittade i affären och blev förälskad i.

Inom kort får jag hem färgkartor som hon får vara med och välja bland.
Men kontentan är att rummet ska andas sober elegans men ändå vara flickigt och redo för en sjuåring.

Sängen behåller hon, den kommer se helt annorlunda ut i nya rummet.

Och tro nu inte att Alice kommer gå lottlös.
Av bara farten får ju även hon ett nytt rum.
Också det kommer målas i samma färg.
Enhet.
Trots vägg emellan.
Dock lite mer "Barn-anpassat" i hennes rum men ändå med den där rogivande känslan.

Så.
Hennes nya rum har påbörjats.
Där den är som viktigast just nu,
I tanken
Att leta ideer och inspiration

Det ska bli så ohyggligt spännande domd är dagaranm hon inte kommer tillåtas att gå in i det stängda.
När jag mlar och fixar när hon inte ser.
Dagarna hon kommer få sova hos oss eller tillsammans med Alice i lekrummet.
Dagarna med stängd dörr och hemligheter bakom.

Åh den där dagen när hon får öppna dörren.

Den viktiga dagen.

Kramar

Maja

Inga kommentarer: